اعزام ناوهای هواپیمابر آمریکایی به دریای چین جنوبی

© AFP 2023 / Anthony Wallaceاعزام ناوهای هواپیمابر آمریکایی به دریای چین جنوبی
اعزام ناوهای هواپیمابر آمریکایی به دریای چین جنوبی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده دو ناو گروه ضربتی به جلوداری ناوهای هواپیمابر "رونالد ریگان" و "نیمیتز" را به دریای چین جنوبی اعزام کرد که هم اکنون رزمایش نیروی دریایی چین در آنجا در جریان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وال استریت ژورنال ، پیشتر ، چین قصد خود را برای انجام رزمایش در منطقه جزایر پاراسل در دریای چین جنوبی از اول تا پنجم ژوئیه اعلام کرده بود . این جزایر تحت کنترل پکن قلمرو مورد مناقشه بین چین ، تایوان و ویتنام است.

دریاسالار جورج وایکوف ، فرمانده ناو گروه ضربتی به رهبری ناو هواپابر رونالد ریگان ، در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال فت: "هدف این است که یک سیگنال واضح به شرکا و متحدان خود نشان دهیم که متعهد به حفظ امنیت و ثبات منطقه هستیم."

مدارک چین برای تکذیب ادعاهای آمریکا و کشورهای غربی - اسپوتنیک ایران
مدارک چین برای تکذیب ادعاهای آمریکا و کشورهای غربی

وایکف از مشخص کردن دقیق محل استقرار ناوهای هواپیمابر در دریای چین جنوبی خودداری کرده و خاطرنشان ساخت که رزمایش آمریکایی ها پاسخی به رزمایش چینی ها نیست. با این حال ، وی افزود که "اعتماد به نفس نظامی رو به رشد پکن حضور دریایی ایالات متحده را توجیه می کند".

براساس اعلام ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده ، ناوهای هواپیما قبل از اعزام به دریای جنوبی چین رزمایش مشترکی را در دریای فیلیپین انجام دادند. به خودی خود ، اجرای عملیات در اقیانوس آرام توسط چنین نیروهایی برای نیروی دریایی آمریکا یک پدیده نادر است و تقریباً هر چهار سال یکبار انجام می شود. این عملیات آخرین بار  در سال 2018 انجام گردیده بود.

روز پنجشنبه ، پنتاگون در  رابطه با رزمایش چین ابراز نگرانی کرد. طبق بیانیه وزارت دفاع آمریکا انجام تمرین های نظامی در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی "در رابطه با تلاش برای کاهش تنش و حفظ ثبات" در این منطقه غیر سازنده است"

در ماه های اخیر روابط بین ایالات متحده و چین به دلایل مختلفی متشنج  شده است.  روابط تجاری ، اوضاع در هنگ کنگ ، وضعیت حقوق اقلیت های ملی در چین ، بیماری همه گیر کووید 19 و امتناع چین از شرکت در مذاکرات کنترل تسلیحات از جمله موضوعات مورد اختلاف بین دو کشور است. واشنگتن در رابطه همه این موارد ، شکایت های جدی از پکن دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала