مدارک چین برای تکذیب ادعاهای آمریکا و کشورهای غربی

© AFP 2023 / Jewel Samadمدارک چین برای تکذیب ادعاهای آمریکا و کشورهای غربی
مدارک چین برای تکذیب ادعاهای آمریکا و کشورهای غربی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت چین با انتشار مقاله ای، ادعاهای و اتهامات آمریکا و کشورهای غربی علیه این کشور را رد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، وزارت امور خارجه چین امروز پنجشنبه اتهامات اخیر کشورهای غربی در خصوص چند موضوع از جمله منطقه اداری ویژه هنگ‌کنگ و منطقه خودمختار «سین‌کیانگ» و همچنین همه‌گیری «کووید-۱۹» را رد کرد.

این وزارتخانه با انتشار مقاله‌ای در وبسایت رسمی خود، ۳۷ ادعای آمریکا و دولت‌های غربی را «دروغین» توصیف کرد و با ذکر آنچه آن را «شواهد علمی و قانونی دقیق» نامید، این ادعاها را «مردود» دانست.

چین: در امور هنگ کنگ دخالت نکنید! - اسپوتنیک ایران
چین: در امور هنگ کنگ دخالت نکنید!

طبق این گزارش، هدف از تهیه این مقاله «ممانعت از انتشار این دروغ‌هاست که مملو از نادانی و سوء‌ نیت و جلوگیری از سوء تفاهم‌های بیشتر است».

در خصوص موضوع همه‌گیری کرونا، رئیس‌جمهور آمریکا بارها اتهاماتی را بدون ارائه شواهد درباره مخفی‌کاری چین در ابتدای این همه‌گیری و همچنین کوتاهی در ممانعت از شیوع آن مطرح کرده که دولت چین بارها این اتهامات را رد و برای کمک به سایر کشورها در کنترل این بیماری اعلام آمادگی کرده است.

طرح و تصویب قانون امنیتی هنگ‌کنگ هم در روزهای اخیر به تنش جدید دو کشور چین و آمریکا و همچنین چندین کشور غربی دیگر تبدیل شده است. به گفته دولت چین، هدف این قانون، «مقابله با براندازی، تروریسم و مقابله با مداخلات خارجی در امور هنگ‌کنگ» است.

اتهام‌پراکنی دولت‌های غربی و چین، در چارچوب اعمال فشار آمریکا بر پکن است. کشورهای غربی به رهبری آمریکا به دنبال اعمال فشار به چین برای کاهش تسلط این کشور بر هنگ‌کنگ هستند. این در حالی است که سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های آمریکا و اروپا بوده و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند اما آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.

ترامپ همچنین بتازگی طرحی را امضا کرد که ضمن محکوم کردن آنچه نقض حقوق بشر در منطقه «سین‌کیانگ» خوانده شده، تحریم‌هایی را علیه مقام‌های چینی اعمال می‌کند. دولت چین در واکنش به تصویب طرح مجلس نمایندگان آمریکا و تهدید به تحریم مقاماتش هشدار داده که هرگونه اقدام واشنگتن را به گونه متناسب پاسخ خواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала