بولتون: ترامپ خواستار ملاقات با ظریف در فرانسه بود

© AP Photo / Andrew Harnikبولتون: ترامپ خواستار ملاقات با ظریف در فرانسه بود
بولتون: ترامپ خواستار ملاقات با ظریف در فرانسه بود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید از تمایل رئیس‌ جمهور آمریکا به دیدار با وزیر خارجه ایران در جریان نشست سران گروه ۷ در فرانسه خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه جروزالم پست امروز بخش‌های از کتاب جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا تحت عنوان "اتاقی که در آن اتفاق افتاد" منتشر نمود.

بولتون در بخشی از این کتاب درباره دیدار سال ۲۰۱۷ خود با دونالد ترامپ می‌نویسد: من به ترامپ درباره هدر دادن سرمایه سیاسی خود در تلاش برای حل اختلاف عربی-اسرائیلی هشدار دادم و به شدت از انتقال سفارت ایالات متحده در اسرائیل به اورشلیم و در نتیجه به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت کردم.

ترامپ بولتون را تهدید به پرداخت بهای سنگین کرد - اسپوتنیک ایران
ترامپ بولتون را تهدید به پرداخت بهای سنگین کرد

بولتون در ادامه نوشت: من در موضوع ایران از او خواستم به طرح خود برای خروج از توافق هسته‌ای سرعت بدهد و توضیح دادم که چرا توسل به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران شاید تنها راه حل پایدار باشد.

دونالد ترامپ در این گفت‌وگو خطاب به جان بولتون، بیان داشته است: به بی‌بی‌ (نتانیاهو) بگو که اگر از نیروی (نظامی) استفاده کند، من از او حمایت خواهم کرد. من به خودش گفتم اما تو هم دوباره به او بگو.

مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در خصوص دیدار اکتبر ۲۰۱۸ خود با ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه، نوشت: او (رئیس‌جمهور روسیه) گفت، اسرائیل به تنهایی امکان دست زدن به اقدام نظامی علیه ایران را ندارد چرا که منابع یا توانمندی‌های (این کار) را ندارد به ویژه اگر عرب‌ها پشت سر ایران متحد شوند.

بخش دیگری از کتاب بولتون به سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به بیاریتز فرانسه محل برگزاری نشست آگوست ۲۰۱۹ گروه ۷ اشاره می‌کند. مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید از ارسال یک یادداشت به ترامپ درباره حضور قریب‌الوقوع ظریف در شهر بیاریتز می‌نویسد. به گفته بولتون، وی در جواب به این یادداشت ارسالی، یک یادداشت دریافت می‌کند که در آن نوشته شده بود که ماکرون از ترامپ برای دیدار با ظریف دعوت کرده است. بولتون مدعی شد که "رئیس‌ جمهور ایالات متحده واقعا می‌خواست این کار را بکند (با ظریف دیدار کند)."

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید سپس از صحبتهایش با ترامپ درباره دیدارش با وزیر خارجه ایران حرف زده و آن را ایده بدی خوانده چرا که "به محض آنکه ما فشار را از روی ایران برداریم، بازگرداندن این فشار بسیار سخت خواهد بود".

پیش از این رویس لامبرت، قاضی منطقه‌ای آمریکا روز شنبه برای انتشار کتاب جان بولتون چراغ سبز نشان داده است. این کتاب قرار است ۲۳ ژوئن به طور رسمی منتشر شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала