ارتباط بین سطح کورتیزول و خطر مرگ کووید -19

اشتراک
سطح بالای این هورمون خطر مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به تحقیقات محققان کالج امپراطوری لندن، سطح بالای هورمون کورتیزول خطر مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

این هورمون در بدن در پاسخ به استرس و التهاب یا کاهش سطح گلوکوکورتیکوئید خون ترشح می‌شود. تنظیم ترشح آن با هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRH) است که از هیپوتالاموس ترشح و موجب افزایش ترشح هورمون آدرنوکورتیکوتروپین (ACTH) از هیپوفیز می‌شود این هورمون موجب افزایش ترشح کورتیزول توسط غده فوق کلیوی می‌شود.

در بیماری‌های گوناگونی مانند سندرم کوشینگ و بیماری آدیسون ترشح گلوکوکورتیکوئیدها افزایش یا اختلال پیدا می‌کند.

چرا استرس باعث سفیدی موها می‌شود؟ - اسپوتنیک ایران
چرا استرس باعث سفیدی موها می‌شود؟

کورتیزول به وسیلهٔ هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH)، تولید شده توسط هیپوفیز در پاسخ به استرس، سنتز می‌شود. مکانیسم اصلی آن این است که باعث افزایش قند خون یا هیپرگلیسمی می‌گردد. این افزایش با تحریک گلوکونئوژنز کبدی، با پشتیبانی اسیدهای آمینه حاصل از کاتابولیسم پروتئین، به ویژه در سطح عضلات اسکلتی، و چربی، در سطح بافت چربی ایجاد می‌گردد.

اگر سطح کورتیزول از شاخص نرمال بیشتر باشد، برای ارگانیزم خطرناک خواهد بود. محققان معتقد هستند که این امر به افزایش خطر مرگ در بین بیماران مبتلا به ویروس کرونا منجر می شود. آنالیزهای انجام شده در بیمارستان های لندن نشان دادند که بیماران مبتلا به کووید -19، واکنش شدیدی نسبت به استرس نشان میدهند که تولید کورتیزول موجب شده است. غلظت دو برابر کورتیزول درخون بیماران به میزان 42 درصد مرگ بیماران را افزایش داده است.

جالب توجه است که نتایج این تحقیقات سن متوسط  بیماران به مبتلا به ویروس کرونا را مشخص کرد که 66,3 اعلام شده است و نسبت مردان و زنان مبتلا به کووید -19، مردان 59,6 درصد که اغلب با بیماری های دیگر فشار خون بالا، بیماری های قلب و عروق و کلیوی و سرطان همراه بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала