ناپدید شدن ابرآتشفشان یلواستون در امریکا

© AFP 2023 / Mark Ralston Tourists view the Morning Glory hot spring in the Upper Geyser Basin of Yellowstone National Park in Wyoming (File)
Tourists view the Morning Glory hot spring in the Upper Geyser Basin of Yellowstone National Park in Wyoming (File) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گروهی از پژوهشگران انجمن زمین شناسی آمریكا متوجه شدند غول‌دهانه یا ابرآتشفشان یلواستون که از آبفشان ها ، چشمه های گل و دودخان ها در پارک ملی یلواستون (Yellowstone National Park) تغذیه می كند، دارد به تدریج از بین می رود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله  Geology ، دانشمندان با تجزیه و تحلیل تاریخ فوران های شدید این آتشفشان که تعداد آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته، به چنین نتیجه ای رسیده اند.

کارشناسان رسوبات این آتشفشان باستانی از جمله ترکیب شیمیایی آنها ، قابلیت مغناطیسی و تناسب رادیوایزوتوپ ها برای نسبت دادن آنها به فوران های مشخص تجزیه و تحلیل کرده اند. معلوم شد که برخی از رسوبات که گمان می رود در اثر فوران های کوچک بوجود آمده اند ، در واقع مواد آتشفشانی متعلق به دو فوران شدید ناشناخته در حدود 9 و 8.7 میلیون سال پیش از جمله آخرین فوران موسوم به Grey's Landing  ، فاجعه بارترین فوران این ابرآتشفشان هستند.

سه شهر در فیلیپین بخاطر فوران آتشفشان تال تخلیه شدند+ویدیو - اسپوتنیک ایران
سه شهر در فیلیپین بخاطر فوران آتشفشان تال تخلیه شدند+ویدیو

فوران موسوم به Grey's Landing  عواقب وحشتناکی برای منطقه و خارج از آن به همراه داشت. یک سرزمین بزرگ در ایالت نیوجرسی در زیر شیشه آتشفشانی داغ که سطح آن را استریل کرد، دفن شده است. خاکستر سراسر خاک ایالات متحده فعلی را فرا گرفت و گازهای آتشفشانی در سراسر جو زمین پخش شد.

غول‌دهانه یا ابرآتشفشان یلواستون  در پارک ملی یلواستون در ایالات متحده آمریکا واقع شده است. این غول دهانه و بیشتر محیط پارک ملی یلواستون در شمال شرق ایالت وایومینگ قرار دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала