نویسنده کتاب "قوی سیاه" عواقب شیوع کرونا را پیش بینی کرد

© Sputnik / Filipp Brem /  مراجعه به بانک تصاویر حمله حدود 50 نفر ترک به کلیسایی در پایتخت اتریش
حمله حدود 50 نفر ترک به کلیسایی در پایتخت اتریش  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نسیم طالب ، اقتصاددان آمریکایی ، نویسنده کتاب "قوی سیاه" اعلام کرد لازم است کشورهای دنیا از شیوع بیماری همه گیر کرونا ویروس درس گرفته و به میزان کمتری نفوذ پذیر شوند یعنی دولت ها باید این حق را داشته باشند که اقدامات کنترلی اضافی را برای پیشگیری از بیماری های فوق العاده واگیر در فرودگاه ها و مرزها انجام دهند.

به گزارش اسپوتنیک، کتاب  نسیم طالب به نام "قوی سیاه: اثر امور بسیار نامحتمل"  به بررسی اثرات شدید ناشی از برخی از رویدادهای بسیار غیرقابل ‌پیش‌ بینی و نادر و همچنین تمایل انسان به یافتن توضیحاتی ساده و دم دستی برای این رویدادها می‌پردازد. نظریه مطرح شده در این کتاب بعدها به عنوان نظریه قوی سیاه معروف شد. طبق این نظریه،  تجربه نشان داده است که هیچ کس نمی تواند بحران ها را پیش بینی کند اما کارشناسان در سراسر جهان مرتباً سعی می کنند این کار را انجام دهند.

نسیم طالب می گوید: "وقتی دیدیم که چه اتفاقی می افتد ، ما شروع به فکر کردن در اینباره کردیم که چگونه پیوند متقابل در جهان را کمتر کنیم. فکر می کنم همه چیز چندان پیچیده نباشد . به عقیده من فقط باید  از بیماری های فوق العاده مسری پیشگیری کرده، کنترل بیشتری در فرودگاه ها انجام داده ، اجازه دهیم دولتها مرزها را ببندند یا فقط افراد را قبل از ورود به کشور آزمایش كنند. به این دلیل برای جلوگیری از شیوع بیماریهای همه گیری بعدی  به کارهای بیشتری  نیاز نخواهد بود".

عوارض پوستی ناشی از کرونا‌ویروس  - اسپوتنیک ایران
عوارض پوستی ناشی از کرونا‌ویروس

اقتصاد دان امریکایی افزود: " اگرچه بیماری همه گیر فعلی هنوز به پایان نرسیده است ، اگر این مشکل را حل کنیم ، دفعه بعد دقیقاً  خواهیم دانشت که در صورت شیوع بیماری تنفسی چگونه باید واکنش نشان دهیم. اما اگر این بیماری تنفسی نباشد ، ما دوباره باید یاد بگیریم که چگونه باید نسبت به آن واکنش نشان دهیم".

به گفته طالب ، بیماری همه گیر کرونا ویروس "قو سیاه" نیست زیرا می توان شیوع آن را پیش بینی کرد. وی افزود: "ماهیت" قو سیاه "این است که نمی توان آنرا پیش بینی کرد. آنچه ما  قوهای "سفید" و "خاکستری" می نامیم ، اتفاقاتی هستند که ارزش نگرانی را دارند زیرا اجتناب ناپذیر هستند."

طالب می گوید جامعه باید سیستم نقاط آسیب پذیری خود را از این وقایع مشخص کند تا بتواند در آینده با آنها مقابله کند. وی گفت: "ما در برابر بیماری های همه گیر نقاط آسیب پذیر هداریم  که  اکنون مردم  از آنها آگاهی دارند. از جمله  آسیب پذیری مالی داریم ، آسیب پذیری های اقلیمی داریم که  مردم از آنها اطلاع دارند. اکنون باید از جانداران دستکاری‌شده ژنتیکی و تغییرات ژنتیکی به عنوان یک منبع دیگر آسیب پذیری نگران باشیم. آسیب پذیری ها و مردم اکنون به این نکته  توجه نشان خواهند داد".

نوع جدید ویروس کرونا تقریبا درسراسر  جهان شیوع یافته است. جدی ترین وضعیت و بیشترین تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در ایالات متحده آمریکا ، اسپانیا و ایتالیا است. در چین که شیوع ویروس کرونا از آنجا آغاز شد ، چندی پیش اعلام شد که شیوع این ویروس در این کشور متوقف شده است. 7 آوریل ، مقامات چینی با لغو قرنطینه کامل خروج  مردم از ووهان را که اولین موارد ابتلا  در آنجا در اواخر ماه دسامبر رخ داده بود،آزاد  کردند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала