واکنش‌های جهانی به تصمیم ترامپ مبنی بر تعلیق بودجه سازمان جهانی بهداشت

© REUTERS / Denis Balibouseواکنش‌های جهانی به تصمیم ترامپ مبنی بر تعلیق بودجه سازمان جهانی بهداشت
واکنش‌های جهانی به تصمیم ترامپ مبنی بر تعلیق بودجه سازمان جهانی بهداشت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای تعلیق سهم مالی کشورش در سازمان جهانی بهداشت با واکنش‌های متفاوتی از سوی شخصیت‌های بین‌المللی همراه بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، ترامپ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: به دولت دستور داده‌ام بودجه سازمان بهداشت جهانی را متوقف کند تا بررسی نقش این سازمان در سوء مدیریت شدید شیوع ویروس کرونا و سرپوش گذاشتن بر این شیوع کامل شود.

آنتونیو گوترش،‌ دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ برای تعلیق کمک مالی ایالات متحده به سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: اکنون زمان کاهش منابع اختصاص یافته به سازمان جهانی بهداشت یا هر سازمان بشردوستانه دیگری که در حال مبارزه با ویروس کرونا است، نیست. دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: امروز جامعه بین الملل برای توقف ویروس و پیامدهای ویرانگر آن باید دست به دست هم دهند.

سرگئی ریابکف،‌ معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در این خصوص اظهار داشت: در این شرایط پیش کشیدن چنین سوالاتی در ارتباط با سیستم های جهانی و اینکه آیا سازمان بهداشت جهانی درست کار می کند یا خیر، بی موقع و بی فایده است. 

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در این خصوص اظهار داشت: آمریکا در بدترین زمان ممکن و در میانه جنگ علیه یک بلای جهانی ناگهان تنها هماهنگ کننده بهداشت جهانی را مجازات می کند که این عین بی مسئولیتی و جنایت علیه بشریت است.

هایکو ماس،‌ وزیر امور خارجه آلمان نیز در توئیتی نوشت: ما باید همکاری تنگاتنگی در راه مبارزه با کووید ۱۹ داشته باشیم. یکی از بهترین راه‌ها و سرمایه گذاری‌ها در این جهت تقویت سازمان ملل متحد به خصوص نهاد زیر مجموعه آن سازمان جهانی بهداشت است که از نظر تامین منابع مالی برای ساخت،‌ توسعه و توزیع واکسن و کیت‌های تشخیص بیماری با مشکلاتی محسوس روبرو است.

​جوزپ بورل،‌ مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا با انتقاد از این تصمیم دونالد ترامپ تصریح کرد: به شدت از تصمیم آمریکا برای تعلیق مشارکت مالی در بودجه سازمان جهانی بهداشت متاسفم. در برهه‌‌ای که به تلاش‌های بسیار بیشتر از گذشته برای مهار بحران کنونی نیاز است اتخاذ چنین تصمیمی هیچگونه توجیهی ندارد.

​​بر اساس آخرین گزارش‌ها تاکنون بیش از ۲ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۲۸ هزار نفر نیز به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌‌‌اند. در صدر فهرست کشورهای آسیب دیده از کرونا، کشور آمریکا با بیش از ۶۰۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا قرار دارد و پس از آن نیز کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس هر یک به ترتیب با بیش از ۱۷۴ هزار، ۱۶۲ هزار، ۱۴۳ هزار، ۱۳۲ هزار و ۹۳ هزار مورد ابتلا به کرونا قرار دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала