انتشار فهرست واکسن های در دست تهیه برای پیشگیری از کرونا

© AFP 2023 / Piero Cruciatti انتشار فهرست واکسن های در دست تهیه برای پیشگیری از کرونا
 انتشار فهرست واکسن های در دست تهیه برای پیشگیری از کرونا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طبق اطلاعات منتشره توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، حداقل 70 واکسن بالقوه علیه کرونا ویروس در جهان در حال ساخته شدن هستند که از بین آنها سه واکسن در حال حاضر مورد آزمایش های بالینی قرار دارند.

به گزارش اسپوتنیک، احتمال می رود واکسن در دست تولید توسط شرکت  CanSino Biologics Inc. در هنگ کنگ و موسسه بیوتکنولوژی پکن زودتر از واکسن های دیگر آماده شود . مجوز آزمایش این واکسن روی انسان صادر شده و اکنون مرحله دوم تست های بالینی آن در حال انجام است.

واکسن ها بعدی توسط  دو شرکت بیوتکنولوژیک آمریکایی   Moderna Inc. و Inovio Pharmaceuticals Inc.  ساخته می شوند که قبلاً چنین داروهایی را تولید نکرده بودند. ضمناً هر دو شرکت در سایر موارد که مرحله  لازم آزمایش روی حیوانات در ساخت چنین داروهایی را معمولاً سالها به طول انجامید ، نادیده گرفته و بلافاصله به آزمایش آنها بر روی انسان پرداخته اند .

روش درمانی برای کرونا که تنها در روسیه به کار گرفته شده است  - اسپوتنیک ایران
روش درمانی برای کرونا که تنها در روسیه به کار گرفته شده است

سازمان های مختلفی در کار تهیه واکسن کرونا شرکت می کنند ، از غول های داروسازی و شرکت های کوچک زیست فناوری تا مراکز دانشگاهی و گروه های غیر انتفاعی. با این حال ، مسئله فقط ساخت سریع واکسن کرونا نیست. با توجه به میزان شیوع این بیماری ، لازم است پس از تهیه واکسن ، تولید آن در مقیاس بزرگ صنعتی به سرعت انجام شود. و این فقط برای شرکتهای بزرگ دارویی با ظرفیت تولید عظیم امکان پذیر است. در حال حاضر کار تهیه واکسنهای بالقوه  توسط تولید کنندگان معتبر مانند شرکت Pfizer ، جانسون و جانسون و سانوفی در مراحل قبل از آزمایشات کلینیکی قرار دارد  

 WHO خاطرنشان می سازد که سرعت ساخت واکسن کووید ـ 19 بی سابقه است. این معمولاً یک فرآیند گران ، پیچیده و طولانی است و نیاز به صدها میلیون دلار سرمایه گذاری و آزمایش چندین ساله برای اثبات ایمنی و موثر بودن واکسن دارد.

آخر معمولاً 10-15 سال طول می کشد تا واکسن های جدید به بازار عرضه شود اما  اکنون شرکت ها در نظر دارند این دوره را به یک سال و نیم کاهش دهند. این در شرایطی است که هیچ درمانی برای ویروس کرونا وجود ندارد که  تا به حال  جان تقریباً 120 هزار نفر در سراسر جهان را گرفته است.

از سامانه هوشمند صددرصد ایرانی تشخیص لحظه‌ای کرونا رونمایی شد  - اسپوتنیک ایران
از سامانه هوشمند صددرصد ایرانی تشخیص لحظه‌ای کرونا رونمایی شد

WHO برای هماهنگی تلاش ها در زمینه تولید واکسن نوع جدید ویروس کرونا ، یک پلتفرم  بین المللی برای ثبت آزمایشات بالینی مربوطه ایجاد کرده که هدف آن اطمینان از دسترسی همه شرکت کنندگان در کار تهیه واکسن کرونا به منظره کامل تحقیقات علمی در این زمینه است.

نوع جدید ویروس کرونا تقریبا درسراسر  جهان شیوع یافته است. جدی ترین وضعیت و بیشترین تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در ایالات متحده آمریکا ، اسپانیا و ایتالیا است. در چین که شیوع ویروس کرونا از آنجا آغاز شد ، چندی پیش اعلام شد که شیوع این ویروس در این کشور متوقف شده است. 7 آوریل ، مقامات چینی با لغو قرنطینه کامل خروج  مردم از ووهان را که اولین موارد ابتلا  در آنجا در اواخر ماه دسامبر رخ داده بود،آزاد  کردند.

کرونا ویروس در اواخر دسامبر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین شیوع  پیدا کرد. ابتدا مقامات چین از شیوع نوعی از ذات الریه با منشا ناشناخته خبر دادند اما  دیرتر کارشناسان  به این نتیجه رسیدند که عامل ایجاد کننده آن  یک ویروس جدید از نوع کرونا است. سازمان بهداشت جهانی در ماه مارس اعلام کرده نوع جدید کرونا ویروس یک بیماری همه گیر شده است. اکنون با گذشت حدود سه ماه ، میزان شیوع این ویروس در چین کاهش یافته اما این بیماری هولناک به کشورهای دیگر رخنه کرده است. در ایران و دیگر کشورها از مردم خواسته شده است که برای جلوگیری از گسترش این بیماری در خانه بمانند .

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала