کشف سوراخی عجیب روی مریخ

© Photo / r0sssرد پای زندگی روی مریخ
رد پای زندگی روی مریخ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان با تحلیل عکس های گرفته شده در سال ۲۰۱۱ توسط دستگاهMars Reconnaissance Orbiterسوراخ غیر معمولی را در سطح مریخ کشف کردند.

به گزارش اسپوتنیک، در صفحه بخش علمی ناسا توصیف ساختار آن صورت گرفته و دلیل احتمالی بروز آن نیز شرح داده شده است.

کوه طاووس یکی از بلندترین کوه های مریخ است ، این یک آتشفشان خاموش است که در نزدیکی خط استوای مریخ قرار دارد. بر روی صخره های آن چند جای عمیق وجود دارد که به عقیده دانشمندان در نتیجه حرکت تکنونیکی همراه با فعالیت آتشفشانی رخ داده است.

اما این تصویری که دوربین HiRise واقع در سفینه فضاییMars Reconnaissance Orbiter گرفته است توجه ویژه دانشمندان را به شکل غیرمعمولی ساختار آن جلب کرده است.

سوراخ به قطر تقریبی ۳۵ متر و دهانه ی آن کاملا گرد بوده و در صخره غربی کوه طاووس قرار دارد. نورپردازی جانبی این واقعیت را تاکید می کند که در زیر آن فضای خالی مانند غاری با کف صاف قرار دارد. زاویه سایه خالی باعث می شود که عمق این غار از لبه سوراخ تا کف که حدود ۲۸ متر است، محاسبه شود.

دانشمندان ناسا می نویسند که چنین ساختارهای توخالی روی سطح مریخ که فضای خالی آن از تابش سخت محافظت می شود از چند منظر مورد توجه است. اولا کاندیدای خوبی برای کشف زندگی روی مریخ است و ثانیا چنین حفره هایی می توانند به عنوان پناهگاه برای سفینه های فضایی ، وسایل نقلیه خودکار و احتمالا فضانوردان در طی پروازهای آینده به سیاره سرخ استفاده شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала