ایران کشوری نیست که "با هر بادی بلرزد"

© Sputnik / Viktor Tolochkoایران کشوری نیست که "با هر بادی بلرزد"
ایران کشوری نیست که با هر بادی بلرزد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر جدید ایران در مینسک در گفت و گوی اختصاصی با اسپوتنیک به تشریح دیدگاهش در خصوص وضعیت کنونی ایران و همچنین آینده روابط کشورش با بلاروس پرداخته است.

به گزارش اسپوتنیک، سعید یاری، سفیر جدید ایران در مینسک به اظهار نظر درباره وضعیت کنونی کشورش با توجه به تحریم‌های آمریکا، دورنمای همکاری نفتی ایران و بلاروس، برجام و برنامه هسته‌ای پرداخته است.

مشروح گفت و گوی اختصاصی اسپوتنیک با سفیر جدید ایران در بلاروس در ذیل تقدیمتان می‌شود:

 شما به تازگی از ایران بازگشتید و از وضعیت کنونی کشور آگاه هستید. به خاطر تحریم های ایالات متحده ، تنش های خاصی در جامعه وجود دارد. در حال حاضر اوضاع چگونه است و رهبری ایران تا چه حد توانسته از عهده مشکلات برآید؟

منبع قدرت در ایران مردم است. بله اخیرا برخی انتقادات و اعتراضات وجود داشت ما به اعتراضات مردم خود احترام می گذاریم. طبیعی است که مردم به دلیل برخی مشکلات اقتصادی از مسئولان انتقاد کنند. اما خود مردم کنترل این اعتراضات را در دست داشتند. از سوی دیگر ممکن است در هر کشوری افرادی باشند که بخواهند از اعتراضات در راستای اهداف خود سوء استفاده کنند.

ما این مسئله را انكار نمی كنیم كه تحریم‌های آمریكا بر اقتصاد و سطح زندگی مردم فشار می آورد. ما 40 سال تحریم بودیم و در این مدت توانستیم قوی تر شویم و توانایی های خود را توسعه دهیم. بعد از ملی شدن صنعت نفت در ایران ما توسط بریتانیا تحریم شدیم. کشورهای سلطه گر از ابزار تحریم برای فشار آوردن به سایر کشورها استفاده می کنند. ما اطمینان داریم که بر این فشارها و اقدامات محدودکننده غلبه خواهیم کرد.

پيشنهاد آمريكا براى جايگزينى توافق هسته ای ایران  - اسپوتنیک ایران
پيشنهاد جدید آمريكا براى جايگزينى برجام

 مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اخیرا سفر رسمی به مینسک داشت و گفتگویی صمیمانه و گرم با رئیس جمهور بلاروس انجام داد. ارزیابی شما از  سخنان مایک پومپئو پیرامون آنکه ایالات متحده علاقه دارد به بلاروس برای ساختن یک کشور  مستقل کمک کند، چیست؟

دیدار آقای پومپئو به روابط بین بلاروس و آمریکا مربوط می شود. تجربه رفتار آمریکا نشان می دهد که این کشور قابل اعتماد و اتکا نیست. آنها بسیار فریبکارانه عمل می کنند. آمریکایی ها در هرجای دنیا که حضور پیدا کردند از منطقه خلیج فارس گرفته تا آسیای شرقی ، منطقه مشترک المنافع ، آمریکای جنوبی و... منشاء منازعه و کودتا بوده اند.

 با توجه به اینکه ایران در سال گذشته محموله های آزمایشی نفت را به بلاروس تحویل داده است، آیا اکنون دورنمایی برای از سرگیری همکاری های گسترده در این حوزه وجود دارد؟  چرا که بلاروس در حال حاضر فعالانه در حال جستجو برای یافتن منابع جایگزین نفتی می باشد.

ایران صادرکننده نفت است و طبیعی است اگر ما با بلاروس در مورد صادرات نفت صحبت کنیم. این یک موضوع کاملاً تجاری می باشد. ما آماده رفع نیاز بلاروس به مواد نفت خام و محصولات پتروشیمی هستیم . همانطور که گفتید، صادرات محموله های آزمایشی "طلای سیاه" قبلاً از ایران به بلاروس انجام شده بود. فکر می کنم نباید از منظر سیاسی به این موضوع نگاه کرد. اگر دوستان بلاروسی ما به این محموله ها علاقه دارند ، ما آماده مذاکره هستیم تا  نفت را با قیمت مناسب بفروشیم ، یعنی شاید حتی پایین تر از قیمت های جهانی بفروشیم. این به تصمیم دولت بلاروس بستگی دارد که آیا آنها آماده خرید نفت از ما هستند یا نه. هیچ مانعی برای ما وجود ندارد. ما کاملاً آماده هستیم و من یک بار دیگر تأکید می‌کنم که این یک موضوع صرفاً تجاری و اقتصادی است.  در چارچوب قیمت های بین المللی و جهانی ، ما آماده فروش نفت به بلاروس هستیم.

 اخیراً ، جزئیات به اصطلاح "معامله قرن" منتشر شده است. رئیس جمهور آمریكا دونالد ترامپ برنامه خود برای حل و فصل اختلافات فلسطین و اسرائیل را كه پیش از این در سال 2017 مطرح كرده بود، ارائه داد. به نظر شما چرا ابتکار رئیس جمهور آمریكا باعث اشتیاق  رئیس تشکیلات خود گردان کشور فلسطین، محمود عباس نشد؟

به نظر من ، چیزی برای تعجب وجود ندارد که چرا مردم فلسطین مخالف چنین معامله ای هستند. در این طرح حقوق ابتدایی و طبیعی مردم فلسطین رعایت نمی شود. جهان اسلام کاملاً و بکپارچه مخالف معامله قرن است. ما شک نداریم که چنین طرحی شکست خواهد خورد. معامله قرن برخلاف منشور سازمان ملل و قطعنامه مربوط به حقوق مردم فلسطین می باشد. ترامپ و نتانیاهو برای مصرف داخلی چنین پروژه ای را نیاز داشتند. شما جز اسرائیل، کشوری را پیدا نخواهید کرد که از طرح آمریکا در این زمینه حمایت کند.

موانع معامله قرن از دید روسیه - اسپوتنیک ایران
موانع معامله قرن از دید روسیه

 آیا این موضوع منجر به دور جدیدی از تنش در منطقه نخواهد شد؟

بر عکس این موضوع باعث متحد شدن جهان اسلام خواهد شد و دنیا خواهد دید که این طرح به نفع ترامپ و نتانیاهو نخواهد بود. این مسئله به وحدت جهان اسلام کمک می کند. کشورهای اسلامی اجازه اجرای چنین معامله ای را نمی دهند. با گذشت زمان مشخص خواهد شد که ترامپ اشتباه کرده است.

اگر روابط ایران و ایالات متحده را در نظر بگیریم ، توافق هسته ای در حال حاضر یک مانع در روابط دو کشور به شمار می آید. آیا ایران قصد ندارد به باشگاه قدرتهای هسته ای بپیوندد و استراتژی تهران برای توسعه برنامه هسته ای چیست؟

برنامه هسته ای ایران یک برنامه کاملاً صلح آمیز است.  رهبر ایران بارها اعلام كرده اند كه ایران نمی خواهد سلاح هسته ای تولید كند. استفاده از سلاح هسته ای در اعتقادات و عقاید مذهبی ما غیرمجاز و حرام است. ما برای اطمینان دادن به جامعه جهانی، با درک نگرانی‌های موجود برجام را امضا کردیم. ما به توافق بسیار خوبی رسیدیم، این توافق چند جانبه بود. ما با شش قدرت جهانی مذاکراتی انجام دادیم و به توافقی رسیدیم تا جهان مطمئن شود كه برنامه هسته ای ما منحصراً صلح آمیز است. با توجه به اینکه آمریکایی ها به هیچ توافق نامه و هنجار بین المللی متعهد نیستند ، آنها در ماه مه سال 2018 از این توافق خارج شدند. در زمان ترامپ  موارد نقض حقوق بین الملل افزایش یافته است. ما به همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای ادامه می دهیم و این آژانس بارها و بارها تأیید كرده است كه اقدامات و برنامه های ما صلح آمیز است. آژانس بین المللی انرژی هسته ای  یک نهاد صلاحیتدار بین المللی می باشد که درباره صلح آمیز بودن و امینت برنامه های هسته ای قضاوت می کند. اگر قدرت های بزرگ، رهبران جهانی ، تعهدات خود را تحت برجام اجرا کنند، ما آماده بازگشت به این توافق هستیم و به آن پایبند می باشیم. شرکای ما به تعهدات خود عمل نمی کنند. اروپا در حال حاضر هیچ کاری نمی کند. آنها نمی توانند در مقابل آمریکا مقاومت و به تعهدات خود طبق برجام عمل کنند. طبیعتاً اگر آنها به تعهدات خود عمل نکنند ، ما هم آن کار را نخواهیم کرد. این موضوع بستگی به شش قدرت جهانی دارد: اگر آنها به این توافق نامه پایبند باشند ، ما نیز از آن پیروی خواهیم کرد. ایران قبلاً ثابت کرده که کاملاً آمادگی انجام تعهدات خود را دارد. واضح است که تا زمانی که ترامپ در قدرت است، در بازگشت به برجام تردید وجود دارد یا می توان گفت این کار تقریباَ غیرممکن است.

 ایران تا چه اندازه آماده است در برنامه هسته ای خود پیش رود؟

من پیش از این گفتم و یکبار دیگر تکرار می کنم که ما همکاری خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهیم. این حق مردم ما است که از انرژی اتمی صلح آمیز  بهره مند شوند ما می خواهیم ببینیم که اروپایی ها به طور جدی آماده اجرای تعهدات خود هستند. طبیعتاً مذاکره مجدد درباره برجام امکان پذیر نیست. اگر آمریکایی ها و اروپایی ها مانند گذشته عمل کنند ، طبیعی است که ما به برنامه هسته ای صلح آمیز خود ادامه دهیم. اینکه در چه جهتی برنامه هسته ای ما حرکت کند، به اروپایی ها و به آمریکا بستگی دارد. این آمریکا است که از برجام خارج شده است و جهان باید آمریکا را تحت فشار قرار دهد و آن را مجبور به انجام تعهدات خود کند.

ایالات متحده آمریکا حکومت ایران را به مداخله در اوضاع سوریه و یمن متهم می کند. آنها ادعا می کنند که حکومت ایران در بی ثباتی این کشورها مقصر می باشد. این اتهامات تا چه اندازه صحت دارند و تهران چه سیاستی را در این منطقه دنبال می کند؟

حضور ما در سوریه به دعوت دولت سوریه و مطابق قوانین بین المللی بوده است. این آمریکایی ها بودند که با نقض حاکمیت ملی و استقلال سوریه سربازان خود را وارد این کشور کردند. ایران و روسیه توانستند به طور مشترک با تروریسم داعش در سوریه مبارزه کنند و ثبات را به این کشور بازگردانند. حضور ما در این منطقه برای مقابله با تروریسم است. خاورمیانه منطقه ما است. سوال این است که آمریکا در اینجا چه می کند؟ ایالات متحده عامل بی ثباتی در خاورمیانه است. این تنها نظر ما نیست ، این نظر همه کشورهای منطقه است. همه دنیا مخالف چنین اقدامات ایالات متحده است.  همانطور که گفتم ، ترامپ با «معامله قرن» می خواهد منطقه ما را بی ثبات کند. اگر مقاومت ما و مبارزه ما با داعش نبود ، اکنون این سازمان تروریستی کل منطقه را در چنگال خود گرفته بود. شما احتمالا شنیدید که خانم کلینتون در طول کمپین انتخاباتی در ایالات متحده، گفت که آنها خودشان داعش را ایجاد کردند. جالب این است که ترامپ از این سخنان انتقاد کرد که چرا این کار را انجام دادید؟ سخنان خانم کلینتون  موجب مسئولیت بین‌المللی آمریکا در برابر جامعه جهانی می باشد، زیرا او پذیرفته که آمریکا داعش را ایجاد کرده است. من به شما اطمینان می دهم که اگر آمریکا منطقه ما را ترک کند و از خاورمیانه بیرون برود، هیچ مشکلی در آنجا وجود نخواهد داشت. تاکنون آنها هم از تروریسم و هم از داعش در آن منطقه پشتیبانی می کنند. ما طرح صلح هرمز را به همسایگان خلیج فارس پیشنهاد دادیم. ثبات در منطقه به نفع ماست. ثبات منطقه به نفع ایالات متحده نیست. آنها خواهان بی ثباتی هستند تا از این فرصت استفاده ببرند "از آب گل آلود ماهی بگیرند". اگر صادقانه به این موضوع نگاه کنیم، می بینیم که اینگونه است و همه کشورهای منطقه چنین فکر می کنند.

عجایب سیاست تحریمی آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
عجایب سیاست تحریمی آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران

آیا می توان ائتلافی از کشورها در خاورمیانه به رهبری ایران علیه حضور آمریکا در این منطقه ایجاد کرد؟

همه مردم منطقه خاورمیانه علیه آمریکا هستند. "معامله قرن" که ترامپ پیشنهاد کرده جهان اسلام را متحد می کند. جلسات سران کشورهای اسلامی در رابطه با موضوع "معامله قرن" برگزار شد و این نشان می دهد که همه جهان اسلام با این طرح مخالف اند.

اگر به منافع صلح آمیز داخلی ایران برگردیم، با توجه به اینکه هم روسیه و هم بلاروس تحت تحریم ها هستند، این به نوعی رشد اقتصادی در داخل کشور کمک می کند، ایران چه جهات توسعه ای را برای خود در داخل کشور تعیین می کند؟ در چه حوزه های اقتصادی سرمایه گذاری می شود؟

ما می خواهیم روی پاهای خود بایستیم و نیازهای خود را بطور کامل و مستقل تأمین کنیم. ما در دنیا دوستان خوبی داریم، با آنها همکاری می کنیم. کشورهایی که تحت تحریم قرار دارند باید روابط نزدیک داشته باشند. ما اکنون روابط بسیار خوبی با روسیه و روابط دوستانه ای با بلاروس داریم. من فکر می کنم اگر کشورهایی که تحت تحریم هستند متحد شوند و در کنار یکدیگر باشند ، آمریکا قادر به رسیدن به اهداف خود نخواهد بود.

تحریم ها به توسعه اقتصاد کمک می کند و بسیاری از کشورها قبلاً به این موضوع اذعان داشته اند که تحریم ها بی اثر بوده، به ویژه در رابطه با روسیه، زیرا در این کشور یک پیشرفت بزرگ اقتصادی ایجاد شده، صنایع خود را راه اندازی کرده و شروع به توسعه کرده است. ایران برای گذر از این تحریم ها بر چه چیزی در داخل کشور متمرکز است؟

ایران در زمینه فناوری های پیشرفته به دستاوردهای بسیار بالایی نائل شده است در زمینه علم، ایران خیلی سریع در حال پیشرفت است، برای مثال فناوری نانو. منکر این نیستم که تحت فشار هستیم. ما فشار را احساس می کنیم ، اما این فشار به ما کمک می کند تا قوی تر شویم و سعی کنیم روی پاهای خود بایستیم. آمریکا 40 سال است که آرزو دارد ما را به زانو درآورد. ما کشوری نیستیم که به "هر بادی بلرزیم". ما سعی می کنیم به دوستان خود نزدیکتر شویم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала