رییس جمهور آلمان: خروج آمریکا از برجام اشتباه بود

© AP Photo / Michael Sohnرییس جمهور آلمان: خروج آمریکا از برجام اشتباه بود
رییس جمهور آلمان: خروج آمریکا از برجام اشتباه بود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رییس جمهور آلمان خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای با ایران را اشتباه خواند.

به گزارش اسپوتنیک، فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان روز جمعه در افتتاحییه نشست امنیتی مونیخ گفت: خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران بر امنیت خاورمیانه تاثیر منفی گذاشته است.

عواقب از میان رفتن برجام: ایران به یاد بمب اتم می‌افتد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
عواقب از میان رفتن برجام: ایران به یاد بمب اتم می‌افتد

رییس جمهور آلمان گفت: امتناع از توافق با ایران اشتباه بود. خاورمیانه امن تر نشده است، بلکه برعکس این منطقه به یک منطقه خطرناک تر تبدیل شده است.

به گفته وی، وظیفه اروپاییان جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای و جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در منطقه است.

آینده توافق هسته ای با ایران پس از آنکه ایالات متحده به طور یک جانبه در تاریخ 8 مه 2018 از آن خارج شد، زیر سوال رفت و واشنگتن تحریم هایی را علیه تهران در زمینه صادرات نفت وضع کرد.

به گفته ایران، سایر اعضای توافق برجام، در درجه اول اروپایی ها، در بخش اقتصادی به طور کامل به تعهدات خود براساس توافقنامه عمل نمی کنند، از اینرو این توافق به شکل فعلی آن بی معنا است. در همین راستا، ایران تعلیق مرحله ای از تعهدات خود را طبق برنامه جامع اقدام مشترک برای غنی سازی و تحقیقات در این زمینه را آغاز کرد و در اوایل ماه ژانویه سال 2020 مرحله نهایی گام پنجم کاهش تعهدات را اعلام کرد.

گفتنی است که در تاریخ 14 ژانویه، انگلستان، آلمان و فرانسه اعلام کردند که به دلیل اقدامات ایران هیچ چاره ای جز راه اندازی یک مکانیسم برای حل و فصل اختلافات در برجام ندارند. همچنین عباس موسوی، سنخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که کشورهای اروپایی تا کنون این سازوکار را فعال نکرده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала