آیا چین از لحاظ تعداد کلاهک های اتمی به روسیه و آمریکا خواهد رسید؟

CC BY-SA 2.0 / Dave Bezaire / B61 Nuclear bombآیا چین از لحاظ تعداد کلاهک های اتمی به روسیه و آمریکا خواهد رسید؟
آیا چین از لحاظ تعداد کلاهک های اتمی به روسیه و آمریکا خواهد رسید؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چیمز هوو، معاون شرکت مطالعاتی Vision Centric معتقد است چین تا سال 2025 از لحاظ تعداد کلاهک های هسته ای مجاز طبق پیمان کاهش و محدود سازی تسلیحات استراتژیک تهاجمی (1550 عدد) به روسیه و آمریکا خواهد رسید.

به گزارش اسپوتنیک، وی نتایج محاسبات خود را روز پنجشنبه در یک کنفرانس بازدارندگی هسته ای ارائه کرد.

کارشناس امریکایی گفت: "نکته مبهم  اصلی این است که چین در عمل چه تعداد از حامل های سلاح های هسته ای استراتژیک را مستقر خواهد کرد ، چه تعداد  کافی خواهد بود؟" به گفته وی ، همچنین مشخص نیست که آیا همه آنها به کلاهک هسته ای مجهز خواهند شد یا گزینه های غیرهسته ای نیز وجود خواهد داشت و همچنین میزان  کلاهک های کم قدرت در این مقدار چه خواهد بود.

آمریکا دو کشور روسیه و چین را اصلی ترین تهدید برای کشورش می داند - اسپوتنیک ایران
آمریکا دو کشور روسیه و چین را اصلی ترین تهدید برای کشورش می داند

از محاسبات وی چنین نتیجه گرفته می شود که چین تا سال 2025 ، حداقل 1382 و حداکثر 2058 کلاهک هسته ای خواهد داشت. به گفته هوو ، قضاوت در مورد پتانسیل هسته ای چین به دلیل کمبود اطلاعات دشوار است. این کارشناس گفت: "اسناد رمزگشایی شده نشان می دهد که جمع آوری اطلاعات در مورد چین بسیار دشوار است. علاوه بر این ، تا همین اواخر ، جمع آوری و تجزیه و تحلیل چنین اطلاعاتی جزو اولویت ها نبوده است. این مسئله همچنین در رابطه با با فقدان تحلیلگران مجرب و مسلط به زبان چینی است" و خاطرنشان کرد  که چین می تواند سرویس های اطلاعاتی آمریکا را فریب دهد.

به گفته چیمز هوو، طبق داده های منابع آزاد و اطلاعات رسمی ،  چین از 180 تا 260 واحد سلاح هسته ای دارد و  این رقم طی  حدود 30 سال تغییر نکرده است. وی افزود که تخمین های غیررسمی تعداد 150000 تا بیش از 3000 واحد را ذکر می کند. هوو خود فرمولی را تدوین کرده که به گفته وی ، براساس "ارقام  محافظه کار" موجود است.

وی گفت که تا سال 2035 ، حداقل و حداکثر تعداد تسلیحات هسته ای چین  ممکن است به ترتیب 3304 و 5056 کلاهک باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала