اعلام تعداد شرکت های ایرانی ثبت شده در ترکیه در سال 2019

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم ترکیه
 پرچم ترکیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شهروندان ایرانی در سال گذشته میلادی (2019) بیش از 900 شرکت در ترکیه ثبت کردند.

به گزارش اسپوتنیک، جلال ابراهیمی، مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه به ایسنا گفت: "براساس آمارهای ثبت شده، ایرانی‌ها جزو اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران وارد شده به ترکیه در سال ۲۰۱۹ هستند. در این سال حدودا ۱۲ هزار و ۶۰۰ شرکت جدید خارجی در ترکیه به ثبت رسیده که حدود یک دوازدهم آن مربوط به ایرانی‌ها می‌شود."

آمار "اتحادیه تبادل کالا و بازرگانی ترکیه" نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی، ۹۰۳ شرکت‌ در ترکیه ثبت شدند که دستکم یکی از شرکایشان ایرانی بود.

در ترکیه، بجز ایرانی‌ها، سوری‌ها هم رقم قابل توجهی از شرکت‌های نوپا با شرکای خارجی را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص دادند.

بیشترین تعداد شرکت ثبت شده توسط ایرانی‌ها در سال گذشته به ژانویه برمی‌گردد؛ ۱۰۴ شرکت. در دسامبر سال پیش تجار ایرانی ۸۲ شرکت در ترکیه ثبت کردند که این تعداد در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷۳ بود.

به گفته مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه، "شرکت‌های ایرانی در مرحله اول با اجاره دفتر و در مرحله‌ بعد با خرید ملک، اقامت موقت و دائمی دریافت می‌کنند و همچنین با پرداخت ۲۵۰ هزار دلار امکان دریافت اقامت (شهروندی) را دارند."

در سال‌های اخیر تقاضای ثبت شرکت در ترکیه توسط شهروندان ایرانی افزایش یافته؛ تشدید تحریم‌های آمریکا، محدود شدن فعالیت‌های تجاری در داخل ایران یا برای ایرانیان در بعضی کشورهای دیگر، عده‌ای را به ترکیه کشانده است.

سال گذشته دولت ترکیه بعضی از قوانین مهاجرتی را تغییر داد و شهروندی را برای اتباع خارجی آسان‌تر کرد. این تصمیم در پی سقوط ارزش لیر و با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفت.

پیش از تغییر این قوانین متقاضیان شهروندی ترکیه باید خانه‌هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می‌خریدند که بر اساس قوانین جدید این رقم به یک چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد.

​این تغییرات باعث شد خرید خانه در ترکیه توسط شهروندان ایرانی افزایش یابد.

بنابر اعلام مرکز آمار ترکیه، ایرانی‌ها در سال گذشته میلادی نزدیک به ۵۵۰۰ خانه در ترکیه خریدند و بعد از عراقی‌ها دومین خریداران بزرگ مسکن در ترکیه بودند؛ این رقم نسبت به سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشته است.

خروج سرمایه برای خرید خانه در خارج از ایران البته در جهش سال‌های اخیر قیمت مسکن هم ریشه داشت و با گران شدن خانه در ایران عده‌ای ترجیح دادند در شهرهایی نظیر استانبول و آنتالیا خانه بخرند.

حدود سه ماه پیش دولت ترکیه تمدید اقامت موقت توریستی برای اتباع بعضی از کشورهای خارجی از جمله ایران را به یک سال محدود کرد.

بر اساس مصوبه جدید دولت این کشور متقاضیان تمدید اقامت موقت توریستی تنها می‌توانند در پایان مهلت اقامت یک ساله توریستی، دوباره برای اقامت اقدام کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала