صعود فوتبال ایران در رده بندی باشگاه‌های آسیا + جدول رده بندی

© Photo / IRNAصعود فوتبال ایران در رده بندی باشگاه‌های آسیا + جدول رده بندی
صعود فوتبال ایران در رده بندی باشگاه‌های آسیا + جدول رده بندی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فوتبال باشگاهی ایران در رده بندی باشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۲۰ یک پله صعود کرد و بالاتر از کره جنوبی در جایگاه پنجم قاره قرار گرفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر،   کنفدراسیون فوتبال آسیا از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۰ امتیاز باشگاه‌های آسیایی را که در مسابقات لیگ قهرمانان و AFC کاپ شرکت می کنند، با فرمول خاصی محاسبه می کند. جمع امتیازات کشورها در پایان سال ۲۰۲۰ در تعیین سهمیه کشورها برای لیگ قهرمانان و AFC کاپ سال ۲۰۲۱ نقش پررنگی خواهد داشت.

در تازه ترین رنکینگ اعلام شده با پایان مرحله مقدماتی و پلی آف لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا، فوتبال ایران با بردهای استقلال و شهر خودرو و راهیابی به مرحله گروهی این مسابقات، یک پله در جدول امتیازات صعود کرده و با ۴۸.۳۵ امتیاز در جایگاه پنجم جای گرفته است.

فرمول امتیازدهی AFC برای باشگاه ها به این شکل است:

حضور در مرحله پلی آف ۰.۳ امتیاز

برد در مرحله مقدماتی ۰.۳ امتیاز

برد در مرحله گروهی ۳ امتیاز

تساوی در مرحله گروهی یک امتیاز

حضور در مرحله حذفی ۳ امتیاز

پیروزی در مرحله حذفی ۳ امتیاز

حضور در مرحله بالاتر یک امتیاز

حضور استقلال و شهرخودرو در مرحله پلی آف و کسب ۴ پیروزی در این مرحله (در مجموع) باعث شده تا ایران در سال ۲۰۲۰ امتیاز ۱.۸ را به دست بیاورد که بالاترین امتیاز در میان تیم های حاضر در این مرحله بوده است.

ایران از سال ۲۰۱۷ تا امروز در مجموع ۴۸.۳۵ امتیاز کسب کرده است و با یک پله صعود نسبت به سال ۲۰۱۹، جای کره جنوبی را در رده پنجم گرفته است.

در حال حاضر چین، ژاپن، عربستان و قطر اول تا چهارم هستند. جایگاه چین در صدر جدول تغییر نکرده است. قطر با دو پله سقوط به رده چهارم رفته و ژاپن و عربستان هر کدام یک پله صعود کرده اند.

فاصله امتیازی فوتبال ایران با قطر و عربستان چندان زیاد نیست و باتوجه به حضور چهار نماینده کشورمان در مرحله گروهی، می توان امیدوار بود در پایان سال ۲۰۲۰ کشورمان به جمع سه تیم برتر هم صعود کند؛ اتفاقی که قطعا می تواند سهمیه بیشتری را برای سال ۲۰۲۱ برای فوتبال باشگاهی ایران در آسیا در پی داشته باشد.

بررسی جدول زیر نشان می دهد ایران در سال ۲۰۱۸ یعنی سالی که پرسپولیس به فینال آسیا رسید با کسب ۱۹.۸۵ امتیاز، بیشترین امتیاز را در سال های اخیر از آن خود کرده است.

کمترین امتیاز هم به سال ۲۰۱۹ بر می گردد که استقلال و پرسپولیس در مرحله گروهی حذف شدند و فقط ذوب آهن به مرحله یک هشتم راه یافت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала