تحلیلگر سیاسی: ایالات متحده با ایران نمی‌جنگد بلکه تحریم های بیشتری وضع می کند

© AFP 2023 / Andrew Caballero-Reynoldsتحلیلگر سیاسی: ایالات متحده با ایران نمی‌جنگد بلکه تحریم های بیشتری وضع می کند
تحلیلگر سیاسی: ایالات متحده با ایران نمی‌جنگد بلکه تحریم های بیشتری وضع می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس مسائل سیاسی و رئیس بخش تسلیحات و امنیت ژنو معتقد است که در احتمال درگیری مسلحانه بین ایران و آمریکا پایین است.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس بخش سیاست های تسلیحاتی و امنیتی ژنو، مارک فینو معتقد است که در شرایط کنونی درگیری مسلحانه مستقیم بین ایالات متحده آمریکا و ایران نا محتمل است.

وی گفت: "من با کسانی که می گویند هیچکدام از طرفین، نه ایالات متحده و نه ایران تمایلی به ادامه رویارویی ندارند موافقم زیرا این به نفع آنها نیست." وی گفت:" رویارویی مسلحانه بین ایران و آمریکا نامحتمل است،  چرا که این نه برای ایالات متحده و نه برای ایران سودمند نیست. "

صحبت‌های پمپئو در خصوص حمله پیشگیرانه به ایران - اسپوتنیک ایران
صحبت‌های پمپئو در خصوص حمله پیشگیرانه به ایران

به گفته این کارشناس، ایران نمی تواند در درگیری نظامی موفق باشد، چرا که ارتش این کشور به استثنای برنامه موشکی، قدیمی است. این کشور همچنین با نارضایتی اجتماعی مواجه است، از جمله شرایط اقتصادی بدلیل تحریم ها علیه تهران، وخیم تر شده است. علاوه بر این، در ایران به این مسئله آگاهی دارند که در دولت آمریكا تندروهایی فعالیت می كنند كه از اقدام نظامی دفاع می كنند، استراتژی آن سوق دادن تهران به سمت انجام خطایی است كه اقدام نظامی آمریکا را توجیه می كند.

این کارشناس معتقد است که روند اوضاع تنش آمیز بین ایران و ایالات متحده در حال حاضر به سایر بازیکنان کلیدی از جمله روسیه، چین و اتحادیه اروپا بستگی دارد که می توانند به مذاکرات کمک کنند. با این وجود بعید است چنین مذاکراتی در قالب باز انجام شود و به احتمال زیاد پشت درهای بسته از جمله در کشورهای منطقه خواهد بود.

مارک فینو همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: " ایالات متحده می تواند از فاجعه بوئینگ اوکراین در نزدیکی تهران به عنوان فرصتی برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران استفاده کند."

تهدید دونالد ترامپ علیه متحداان اروپایی آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تهدید دونالد ترامپ علیه متحدان اروپایی آمریکا

وی تاکید کرد: " بله، البته. ایالات متحده تقریباً از هر فرصتی برای اعمال تحریم استفاده می کند. اما، همانطور که می بینیم، این تحریم ها تأثیر متضاد دارند."

وی افزود:" ما همچنین شاهد خودداری از صدور ویزا به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای بازدید از سازمان ملل و نه ایالات بودیم. این نقض توافق نامه های بین المللی است."

فینو خاطرنشان کرد: " تحریم ها علیه ایران دارای آثار منفی از جمله برای تجارت اروپا می باشند که به دلیل ترس از تأثیر ثانویه  اقدامات محدود کننده ایالات متحده، می تواند بازار بسیار جذاب ایران را ترک کند. در عین حال، این وضعیت فرصت های بیشتری را برای شرکت هایی از روسیه، هند و چین ایجاد می کند که کمتر از عواقب تحریم های آمریکا ترس دارند."

این کارشناس افزود: " بنابراین، ایالات متحده در تلاش برای آسیب رساندن به ایران، به خود و متحدانش آسیب می زند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала