احتمال تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با سقوط بوئینگ

© Sputnik / Stringerاحتمال تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با سقوط بوئینگ
احتمال تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با سقوط بوئینگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین: کی یف گزینه تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل را در رابطه با سقوط بوئینگ را بررسی می کند.

به گزارش اسپوتنیک، الکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، روز دوشنبه اعلام کرد: کی یف گزینه تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد بوئینگ را که در ایران به ضرب موشک ساقط شد، را در نظر می گیرد، ابتدا باید دریابید که آیا این حمله هدفمند بوده است.

اعتراف ایران به سرنگون کردن تصادفی هواپیمای مسافربری اوکراینی  - اسپوتنیک ایران
آخرین جزئیات سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران + ویدئو

دانیلوف در مصاحبه با Censor.net در پاسخ به این سؤال که آیا نیاز به تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با هواپیمای ساقط شده در نظر گرفته شده است یا خیر گفت: این مورد در نظر گرفته شده است. اما ابتدا باید بدانیم كه آیا حمله به هواپیمای ما عمدی بوده یا تصادفی؟ جهت اقدامات ما به این ارزیابی بستگی دارد. هر فرایند دیپلماتیک باید منطق و دنباله خاص خود را داشته باشد.

در همان زمان، وی خاطرنشان كرد كه كیف هنوز "تلاش برای حمله عمدی" را نمی بیند، زیرا بیشتر مسافران این پرواز ایرانی بودند.

هواپیمایی بین المللی بوئینگ 737-800 اوکراین که به مقصد کی یف پرواز می کرد، اندکی پس از ترک فرودگاه تهران در 8 ژانویه صبح زود، سقوط کرد.

براساس آمارهای رسمی، 176 نفر جان باختند: شهروندان ایران، اوکراین، کانادا، انگلیس، آلمان، سوئد و افغانستان در این هواپیما بودند.

وزیر دفاع ایران در 11 ژانویه گفت که به بوئینگ اوکراینی به طور تصادفی شلیک شد، عامل انسانی عامل این اشتباه بوده است. این هواپیما در نزدیکی تأسیسات نظامی ایران پرواز کرد و با "هدف دشمن" اشتباه گرفته شد، یعنی به عنوان یک موشک کروز، به اشتباه مشخص شد.

در همین زمان، ایران خاطرنشان كرد كه آنها انتظار حمله از آمریكا را داشتند و به همین دلیل سیستم های پدافند هوایی این كشور در معرض خطر قرار گرفتند.

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که از ایران انتظار دارد که این کشور به گناهش اعتراف کند و عذرخواهی رسمی، مجازات مجرمین و پرداخت غرامت انجام شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала