خطرناک‌ترین میکروب های کشف‌شده سال 2019 میلادی

© AP Photo / Jens Meyerباکتری
باکتری  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هر سال تا 700 هزار نفر بر اثر میکروب های مقاوم در مقابل آنتی بیوتیک‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به گفته کارشناسان سازمان ملل، هر سال تا 700 هزار نفر بر اثر میکروب های مقاوم در مقابل آنتی بیوتیک‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

سوپرباکتری‌ها با سرعت تمام در سراسر جهان گسترش می‌یابند و دانشمندان میکروارگانیزم‌های جدیدی را کشف می کنند که حتی آخرین نوع آنتی بیوتیک ها قادر به نابودی آن‌ها نیستند.

محققان بریتانیا، آمریکا و چین در باکتری‌هایی که در قطب یافت شدند ژنی مقاوم نسبت به  آنتی‌بیوتیک blaNDM-1 پیدا کردند. میکروب هایی که آن را در « دی ان ای» خود داشته باشند در مقابل بسیاری از آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند.

ابتدا blaNDM-1 در سال 2008 در شرایط کلینیکی توصیف شد و در سال 2010 در هند کشف شد و پس از 5 سال تا مناطقی در اشپیتسبرگن غربی گسترش یافت که احتمالا توسط پرندگان مهاجر در جزایر بریتانیایی و یا سفر افراد در آنجا گسترش یافت.

بیماری ایدز - اسپوتنیک ایران
باورهای نادرست در مورد نحوه انتقال ویروس اچ آی وی +ویدئو، عکس

باکتری آفریقایی حصبه سالمونلا با قدرت مقاومت بسیار بالا یکی دیگر از خطرناک ترین میکروب هاست. در ماه سپتامبر سال 2019 در کنگو، یک سوپر میکروب کشف شد که مقاومت زیادی در مقابل آنتی بیوتیک ها نشان می داد. باکتری حصبه سالمونلا توانسته خود را با ارگانیزم انسان وفق بدهد. این باکتری در سال 2004 در کنگو ظاهر شد و تواسنت در سه شهر این کشور گسترش یابد.

در پی تحقیقاتی که ناسا بر روی ویروس‌ها و باکتری‌ها در شرایط خارج از جو زمین انجام می‌دهد، دو بار در سال‌های 2006 و2008 این باکتری را در شرایط بدون جاذبه زمین در فضاپیما کشت داد و سالمونلا در این حالت بین سه تا هفت برابر قدرتمندتر و خطرناک تر شد.

یک سوپر میکروب دیگر در قلب اروپا کشف شده است. در ماه اکتبر سال 2019 محققان فرانسوی  اطلاع دادند که آنتی بیوتیک ها نتوانستند از پس سودوموناس آئروژینوزا برآیند. این سوپر باکتری در یک کودک فرانسوی کشف شد که دو بار مورد عمل جراحی کبد طی 2 سال قرار گرفته بود. پزشکان دو سال ونیم با این باکتری مبارزه کردند. مشخص شد که این باکتری با از دست دادن حساسیت نسبت به آنتی بیوتیک ها دفاع در مقابل دیگر داروها را از دست داده است. یعنی احتمال نابودی آن با کمک داروهای قدیمی ممکن خواهد بود.

سودوموناس آئروژینوزا یک بیماریزای فرصت طلب است. این باکتری از سیستم ایمنی ناتوان کسانی سوء بهره‌گیری کرده و در آن‌ها عفونت و سموم مضر برای بافت‌ها ایجاد می‌کند.

این ارگانسیم بیشتر از راه میوه، گیاهان و سبزی‌ها، عیادت کنندگان و بیمارانی که از دیگر بخش‌ها منتقل می‌شوند وارد پیرامون بیمارستان می‌شود. گسترش وانتشار از بیماری به بیمار دیگر از راه دست‌های پرسنل بیمارستان، همچنین تماس مستقیم بیمار با منابع آلوده مانند خوردن آب و خوراک آلوده رخ می‌دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала