حملات موشکی به هواپیماهای مرگ

© Sputnik / Maxim Blinovحملات موشکی به هواپیماهای مرگ
حملات موشکی به هواپیماهای مرگ  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی سال های مختلف، هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی به صورت ناخواسته مورد اصابت موشک قرار گرفته و ساقط شده اند.

اسپوتنیک - پس از گذشت چند روز از سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی اوکراین که دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران دچار حادثه شد، صبح امروز ستاد کل نیروهای مسلح ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این هواپیما به اشتباه و در پی خطای انسانی مورد اصابت موشک قرار گرفته و سقوط کرده است.

سپاه مسئولیت سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران را بر عهده گرفت - اسپوتنیک ایران
سپاه مسئولیت سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران را بر عهده گرفت

صبح روز چهارشنبه (18 دی ماه) یک فروند بوئینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین با 176 سرنشین، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی دچار سانحه شد و سقوط کرد که در پی این حادثه تمام سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست دادند. 

از سال های گذشته حوادث مشابه ای در دنیا به وقوع پیوسته که به برخی از آنها اشاره می کنیم. 

هواپیمای لیبی ایرلاین - سال 1973

در پی تیراندازی نیروی هوایی رژیم اشغالگر قدس به سوی هواپیمای بوئینگ 747 متعلق به خطوط هوایی لیبی این هواپیما به هنگام فرود اضطراری منهدم شد. اسرائیل مدعی شده بود که این هواپیما وارد حریم هوایی این کشور شده و لذا اقدام به حمله به سوی این هواپیمای مسافربری کرده است. این هواپیمای لیبیایی در 150 کیلومتری شمال شرقی قاهره و در صحرای سینا سقوط کرد و از بین 113 مسافر آن 106 نفرشان جان باختند.

هواپیمای خطوط هوایی ویتنام - سال 1975

هواپیمای مسافری دوگلاس C-54D-5-DC متعلق به خطوط هوایی ویتنام، بعد از این که توسط یک منپدز (سلاح ضد هوایی قابل حمل)مورد اصابت قرار گرفت، در سرزمین های غیرقابل دسترسی و متخاصم ویتنامی سقوط کرد. هر شش عضو خدمه و 20 مسافر آن در این سانحه جان خود را از دست دادند.

هواپیمای خطوط هوایی رودوزیا  - سال 1978

هواپیمای مسافری ویکرز D 782 ویسکونت متعلق به خطوط هوایی رودزیا بعد از این که مورد اصابت یک منپدز از سوی شورشیان ارتش انقلابی خلق زیمبابوه قرار گرفت، به سختی به زمین سقوط کرد. 4 تن از خدمه و 34 تن از 56 مسافر این هواپیما در سانحه کشته شدند. 10 تن از افرادی که از این سانحه جان سالم به در برده بودند، بعدا ً با شلیک گلوله کشته شدند.

لحظه شلیک به هواپیمای اوکراینی + ویدئو - اسپوتنیک ایران
لحظه شلیک به هواپیمای اوکراینی + ویدئو

هواپیمای کره ایرلاین - 1983

 جنگنده های نیروی هوایی شوروی سابق یک فروند هواپیمای کره ای از نوع بوئینگ 747 را هدف قرار داده و این هواپیما را پس از آنکه مسیرش را به سمت حریم هوایی شوروی تغییر دادند سرنگون کردند. این هواپیمای مسافربری از انکوراج در آلاسکا به سمت سئول در کره جنوبی در حرکت بود. در پی این حادثه تمامی 289 سرنشین آن جان باختند.

هواپیمای سودان - سال 1986

دقایقی پس از برخواستن از باند فرودگاه شهر ملکال در جنوب سودان ،‌این هواپیما توسط جنگجویان ارتش آزادیبخش مردمی سودان که با دولت مرکزی در جنگ بودند،‌ سرنگون شد و تمامی 65 سرنشین آن کشته شدند.

هواپیمای ایران ایر - سال 1988

پرواز مسافربری شماره 655 شرکت هواپیمایی ایران‌ایر که از بندرعباس به مقصد دبی پرواز می کرد، با شلیک موشک هدایت شونده از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی 290 سرنشین آن که شامل 46 مسافر غیر ایرانی و 66 کودک بودند، جان باختند. نیروی هوایی آمریکا بعدها اعلام کرد که این هواپیما را با یک فروند جنگنده اف 14 متعلق به نیروی هوایی ایران اشتباه گرفته است.آمریکا هرگز عذرخواهی نکرد و هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند؛ حتی ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت. هواپیمایی ایران ایر تا دی 1390 همچنان از شمارهٔ پرواز 655 برای هواپیماهای تهران به دبی استفاده می‌کرد.

هواپیمای متعلق به خطوط هوایی رواندا - سال 1994

یک هواپیمای جت فالکون داسول میستر 50 که حامل رؤسای جمهور روآندا و بوروندی بود، همراه با خدمۀ فرانسوی آن بر فراز کیگالی مورد اصابت قرار گرفت و همۀ سرنشینان آن کشته شدند و باعث درگیری های شدید قومی و خشونت های منطقه ای گردید.

ظریف خواستار ایجاد ائتلاف بین المللی جدید ضد داعشی شد - اسپوتنیک ایران
ظریف: ماجراجویی آمریکا منجر به فاجعه شد

هواپیمای سازمان ملل - سال 1998

یک فروند هواپیمای باری لاکهید L-100-30 هرکولس که در اجارۀ سازمان ملل بود، توسط شورشیان یونیتا در آنگولا مورد اصابت قرار گرفته و 14 تن کشته شدند.

هواپیمای کنگو - سال 1998

یک فروند بوئینگ 30-727 خطوط هوایی کنگو، توسط شورشیان توتسی بر فراز جمهوری دموکراتیک کنگو مورد اصابت قرار گرفته و در این سانحه 41 تن جان خود را از دست دادند.

هواپیمای سازمان ملل - 1999

یک هواپیمای باری لاکهید L-100-30 هرکولس که در اجارۀ سازمان ملل بود توسط شورشیان یونیتا در قلمرو تحت کنترل آن ها در آنگولا سقط کرده و 9 تن جان خود را از دست دادند.

هواپیمای خطوط هوایی سیبیر – سال 2001

در چهارم اکتبر سال 2001 هواپیمای شرکت هوایی "سیبیر" که از تل آویو به سمت نوسیبیرسک پرواز می کرد، پس از یک ساعت و 45 دقیقه پرواز در دریای سیاه سقوط کرد و 78 سرنشین این هواپما کشته شدند.

این هواپیما به طور ناخواسته توسط اوکراین طی مانور نظامی روسیه و اوکراین در دریای سیاه ساقط شد.

هواپیمای سومالی - سال 2007

یک هواپیمای باری ایلیوشین 76TD ترانساویا اکسپورت در موگادیشو، سومالی مورد اصابت موشک قرار گرفته و کلیۀ 11 تن خدمۀ آن کشته شدند.

گفتنی است که صبح روز چهارشنبه (18 دی ماه) یک فروند بوئینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین با 176 سرنشین، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی دچار سانحه شد و سقوط کرد که در پی این حادثه تمام سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست دادند.

در ادامه صبح امروز، ستاد کل نیروهای مسلح ایران در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین اطلاعیه‌ای صادر کرد که خطای انسانی را عامل شلیک سامانه پدافندی به هواپیما و سقوط آن اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала