رد پای امریکایی ها در ماجرای فرار رئیس سابق نیسان از ژاپن

© AP Photo / Eugene Hoshikoرد پای امریکایی ها در فرار رئیس سابق نیسان از ژاپن
رد پای امریکایی ها در فرار رئیس سابق نیسان از ژاپن  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسئولیت فراری دادن کارلوس گون، رئیس سابق اتحادیه خودروسازی رنوـ نیسان ـ میتسوبیشی به شرکت های حافظتی آمریکایی و لبنانی محول شده بود.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را خبرگزاری ژاپنی کیودو  اعلام کرده است.

منابع کیودو توضیح نداده اند که به چه شکلی رد پای آمریکا را در این قضیه پیدا کرده اند.

در حال حاضر کارلوس گون در لبنان بسر میبرد که از استانبول وارد آنجا شده است. وی با میشل عون، رئیس جمهور لبنان دیدار کرده و  حمایت وی را کسب کرده است. لبنان دارای قرارداد استرداد مجرمین با ژاپن نیست و علاوه بر این گون دارای تابعیت لبنان بوده و در این کشور از احترام برخوردار است.

رئیس پیشین نیسان گفته است به دلیل آزار و اذیت به دلایل سیاسی فرار کرده زیرا نمی خواست گروگان "دادگستری جعلی ژاپن" باشد.

گون بیش از یک سال پیش - در پاییز 2018 - بازداشت شد. وی به شرط عدم خروج از کشور با قرار وثیقه آزاد شد. همچنین گون از برقراری ارتباط با همسرش و رهبران نمایندگی های فروش نیسان منع گردید.

رئیس پیشین نیسان و گرگوری کلی دستیار او در 19 نوامبر 2018 با این ظن دستگیر شدند که وی تمام درآمد خود را اعلام نکرده  و این کار را با کمک کلی انجام داده است. مبلغ پنهان شده از سال 2010 تا 2017 ، 8 میلیارد ین (حدود 71 میلیون دلار) برآورد شده است. کلی در 25 دسامبر 2018 با قید وثیقه آزاد شد. علاوه بر این ، او متهم  است که با هزینه شرکت نیسان  زیان های خود در نتیجه سرمایه گذاری های خصوصی را جبران کرده است . میزان این ضرر و زیان 1.85 میلیارد ین (با توجه به نرخ ارز در آن زمان حدود 21 میلیون دلار) بود.

در بهار گذشته ، وکلای گون مبلغ 1.5 میلیارد ین (حدود 15 میلیون دلار) وثیقه پرداخت کردند که پس از آن وی به  قید وثیقه آزاد شد. وی قبل از محاکمه ، که قرار بود در بهار سال 2020 در ژاپن برگزار شود ، حق ترک این کشور را نداشت.

با این حال ، در 31 دسامبر ، مشخص شد که وی به لبنان رفته است. سپس خود گون تأیید کرد که در لبنان است. روایت های مختلفی از چگونگی فرار وی از دست نگهبانان و اداره مهاجرت ژاپن وجود دارد. طبق یکی از آنها ، یک کنسرت به مناسبت جشن کریسمس در خانه او برگزار شد که  به احتمال زیاد درآن ماموران یک شرکت امنیتی خصوصی نقش "نوازندگان"را ایفا می کردند . گفته می شود پس از کنسرت ، گون را در داخل جعبه آلات موسیقی از خانه اش بیرون بردند . سپس وی به یکی از فرودگاه ها به احتمال زیاد در منطقه کنزای  منتقل شده و  از آنجا  با یک هواپیمای خصوصی ژاپن را ترک کرد.

پلیس ژاپن به دنبال کسانی است که به گون در فرار از این کشور کمک کرده اند  و همچنین روز پنجشنبه از خانه وی بازرسی نمود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала