افزایش 45 درصدی صادرات سلاح های انگلیسی به عربستان

© AFP 2023 / Fayez Nureldineافزایش 45 درصدی صادرات سلاح های انگلیسی به عربستان
افزایش 45 درصدی صادرات سلاح های انگلیسی به عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موسسه خیریه آکسفام گزارش داد، آمار فروش سلاح به ریاض توسط دولت انگلیس حدود 45 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، دولت‌ های محافظه‌ کار انگلستان از ژانویه سال 2015 میلادی تاکنون مجوز فروش 6.4 میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی ایفا کرده است.

این در حالی است که انگلستان خود را از حامیان توقف جنگ یمن و معاهده تجارت تسلیحات که برای جلوگیری از انتقال غیرقانونی اسلحه و خلاف قوانین بین‌المللی نظارت دارد، نشان می دهد.

اعلام رسمی دولت آمریکا برای فروش سلاح به عربستان - اسپوتنیک ایران
اعلام رسمی دولت آمریکا برای فروش سلاح به عربستان

معاهده تجارت تسلیحات که سال 2014 به اجرا درآمد یک پیمان چندجانبه است که تجارت بین‌ المللی سلاح‌های متعارف را تنظیم می‌ کند تا به صلح بین‌ المللی و منطقه ای، کاهش رنج انسان و ترویج همکاری، شفافیت و اقدامات مسئولانه در داخل و میان کشورها کمک کند.

این پیمان همچنین به دنبال جلوگیری از انتقال غیرقانونی سلاح به تروریست‌ها و سازمان‌های جنایتکار است که منجر به درگیری های مخرب می شود و به خصوص تلاش دارد تا از فروش تسلیحات در شرایطی که شورای امنیت، ممنوعیت های تسلیحاتی وضع کرده است، مانع شود.

روث تنر مسئول بخش کارزار انسان‌ دوستانه موسسه آکسفام می‌ گوید: افزایش آمار فروش سلاح لکه ننگی بر چهره بریتانیا است. یمنی‌ هایی که مجبور به فرار از خانه‌ های خود شده و بدون اب و غذا این دوران را سپری می‌ کنند نیاز دارند که این جنگ خاتمه یافته و شانس این را داشته باشند که زندگی خود را از نو بسازند.

اندرو اسمیت سخنگوی کارزار علیه تجارت اسلحه هم عنوان کرد که ائتلاف عربستان با حملات هوایی در یمن ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور را کشته و یکی از فجیع‌ ترین بحران‌های انسانی جهان را ایجاد کرده است. او در گفت وگو با نشریه ایندیپندنت تصریح کرد: دولت لندن با ارائه حمایت تسلیحاتی نقش اصلی و هم‌ دست عربستان در این جنایت را ایفا کرده است.

عربستان: توقف فروش سلاح های بریتانیایی به ریاض، به نفع ایران است - اسپوتنیک ایران
عربستان: توقف فروش سلاح های بریتانیایی به ریاض، به نفع ایران است

بر اساس گزارش آکسفام 3 میلیارد پوند از مجموع تسلیحات فروخته شده به عربستان مربوط به جنگنده، بالگرد و هواپیماهای بدون سرنشین و 2.6 میلیارد پوند برای فروش نارنجک، بمب و موشک بوده است. دولت انگلیس همچنین در بازه زمانی ژانویه 2015 تا دسامبر 2019 میلادی 385 مجوز آزاد فروش سلاح به عربستان صادر کرده که بر اساس آن محدودیتی برای تعداد فروش سلاح وجود ندارد.

باید خاطر نشان شد، که انگلستان طبق معاهده تجارت تسلیحات از فروش سلاح برای استفاده در مصادیق نقض قوانین بین‌ المللی منع شده است.

تنر در این زمینه می گوید: انگلیس با وجود عضویت در معاهده تجارت تسلیحات تمام تلاش خود را بکار بسته تا از منع فروش سلاح به عربستان اجتناب کند.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو کرده است، به‌ طوریکه سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ ترین فاجعه انسانی اخیر نامید.

بر اساس نظرسنجی کارزار علیه تجارت اسلحه اکثر مردم انگلیس با همکاری تسلیحاتی کشورشان با ریاض مخالف هستند. بر اساس آمار بدست آمده تنها 6 درصد مردم انگلستان حامی همکاری‌ های تسلیحاتی لندن با ریاض بوده و مابقی یعنی 94 درصد به‌ شدت با این همکاری مخالف هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала