وحشت غرب از سلاح مخفی جدید روسیه

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر وحشت غرب از سلاح مخفی جدید روسیه
وحشت غرب از سلاح مخفی جدید روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
 شبکه هسته ای پوتین، غربی ها را به وحشت انداخت.

به گزارش اسپوتنیک، غربی ها سلاح مخفی جدید روسیه را کشف کردند: انرژی هسته ای. برتری بدون قید و شرط تکنولوژی روس اتم به این شرکت روسی اجازه می دهد تا در مناقصه های ساخت نیروگاههای هسته ای در سراسر جهان برنده شود. در نتیجه، بسیاری از کشورها برای چندین دهه از نظر اقتصادی به روسیه وابسته می شوند.

روس اتم به نمایندگی از شرکت فنوویمای فنلاند، نیروگاه هسته ای هانهیکیوی را در فنلاند احداث خواهد کرد. خبرهای مربوط به این رخداد باعث ایجاد نگرانی قابل توجهی در غرب شده است. روزنامه آلمانی Die Welt پیشتر در مقاله بزرگی نوشته بود "روسیه جهان را با شبکه نیروگاه های هسته ای و در راستای چارچوبی برای قدرت کرملین بر جهان پوشش می دهد."

در این نشریه آمده است: "مسکو به دنبال این است که سایر کشورها را به صادرات نسبتاً سودآور فناوری هسته ای متصل کند تا از طریق این روابط دو جانبه بتواند فشار خارجی شدید را تحمل کند. نیروگاه هسته ای برای این کار عالی است. یک نیروگاه هسته ای حداقل 60 سال عمر می کند که با بهره برداری مناسب این زمان را می توان به حتی بیش از یک قرن رساند."

 راکتور هسته ای کوچک می تواند جایگزین انرژی خورشیدی شود - اسپوتنیک ایران
راکتور هسته ای کوچک می تواند جایگزین انرژی خورشیدی شود

نشریه Die Welt خاطرنشان می کند که روسیه مدتهاست که جایگاه غالب در بازار انرژی هسته ای جهانی را اشغال کرده است: در حال حاضر، روس اتم بر روی 36 راکتور در 12 کشور و به مبلغ 133 میلیارد دلار حساب می کند.

این روزنامه این نگرانی را مطرح می کند که در صورت درگیری با روسیه، مشتریان روس اتم با هزینه های هنگفت و ریسک های زیادی روبرو خواهند شد. همچنین آنها ممکن است وضعیتی مشابه با اوکراین پیدا کنند. کی یف هنوز سالانه صدها میلیون یورو به مسکو می پردازد زیرا روس اتم است که میله های سوخت را برای پانزده راکتور هسته ای روسیه و کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق تأمین می کند.

کارشناسان دیگر در مورد برتری جهانی روس اتم نیز صحبت کردند که می توان به تیم یو، رئیس کمیته ویژه انرژی و تغییرات آب و هوا از مجلس عوام انگلیس اشاره کرد که در مصاحبه ای گفت: "در مورد فن آوری های هسته ای روسیه، آنها قابل اطمینان تر و اثبات شده هستند. علاوه بر این، روس ها به احتمال زیاد می توانند بومی سازی زنجیره تأمین را ارتقا داده و همچنین یک برنامه آموزشی کامل را برای کارمندان و اپراتورهای محلی ارائه دهند. سایر تامین کنندگان نمی توانند چنین بسته ای از خدمات را ایجاد کرده و ارائه دهند."

در ایران، روس اتم طرحی پروژه ای را قبول کرد كه زیمنس و AEG آن را رها كردند و هم اكنون ساخت دو راكتور را آغاز كرده است. این نشریه می نویسد: "حتی وقتی تقاضا برای گاز روسیه در جهان کاهش می یابد، راکتور های روسیه در دهها کشور در حال فعالیت هستند و همین موضوع از قطع روابط دولت ها با مسکو جلوگیری می کند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала