موافقت مالزی با طرح ایران برای ایجاد رمز ارز مشترک

© AP Photo / Eugene Hoshikoموافقت مالزی با طرح ایران برای ایجاد رمز ارز مشترک
موافقت مالزی با طرح ایران برای ایجاد رمز ارز مشترک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نخست وزیر مالزی موافقت خود را با طرح حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران کوالالامپور ۲۰۱۹ مبنی بر ایجاد تاسیس «بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال» و همکاری و تبادل تجربیات در زمینه رمزارزها اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، فری مالزی تودی روز جمعه دراین زمینه نوشت: نخست وزیر ماهاتیر محمد با پیشنهاد ایران مبنی بر استفاده از رمزنگاری به عنوان گزینه ای برای دلار آمریکا موافق است.

این رسانه مالزیایی به نقل از ماهاتیر محمد نوشت: "ما برای اولین بار این موضوع را می شنویم که ایران و ترکیه بر این عقیده اند که باید از جایگزینی برای دلار آمریکا استفاده کنیم".

نخست وزیر مالزی که کشورش میزبان اجلاس سران کوالالامپور۲۰۱۹ است ؛ گفت: ما می توانیم ارزهای خود و یا ارزمشترکی را استفاده کنیم.

وی توضیح داد : به نظر می رسد زمانیکه ما از دلار آمریکا استفاده می کنیم تحریم ها می تواند به توسعه اقتصای ما لطمه بزند.

ماهاتیر محمد پس از گفتگوهای مشترک با شرکت کنندگان در اجلاس سران کوالالامپور و شرکت در میزگرد چهارگانه که در آن رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطرحضور داشتند، به خبرنگاران گفت: وی مدت ها قبل پیشنهاد ایجاد یک ارز جایگزین دلار برای تجارت های بین المللی را داده و تلاش هایی در این زمینه انجام شد، اما این ایده با واکنش ابرقدرت ها روبه رو شده بود.

وی افزود: واکنش آنها این بود که ما را از استفاده از هر نوع ارز دیگری متوقف کنند، زیرا استفاده از یک ارز خاص به آنها قدرت می دهد.

اقدامات دولت ایران برای مقابله با کرونا و پیامد های آن  - اسپوتنیک ایران
رئیس جمهور ایران کشورهای اسلامی را به رهایی از سلطه دلار فراخواند

فری مالزی نوشت: آمریکا تحریم هایی را برای ایران اعمال کرده است تا این کشور را وادار به مذاکره در مورد محدودیت های جدید علیه برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک کند.

اجلاس چهار روزه سران کوالالامپور (کوآلالامپور ۲۰۱۹) صبح پنجشنبه با حضور حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و سران کشورهای مالزی، ترکیه و قطر و صدها تن از شخصیت ها و نخبگان کشورهای اسلامی در مرکز همایش های بین المللی شهر کوالالامپور پایتخت مالزی آغاز شد.

کشورهای قطر، ایران و ترکیه و بسیاری از دیگر کشورهای اسلامی از این اجلاس استقبال کرده اند. روحانی رئیس جمهوری ایران روز گذشته در سخنانی دراین اجلاس با برشمردن مهمترین چالش های نوظهور جهان اسلام در سطوح ملی و بین المللی، همکاری و تعامل میان کشورهای اسلامی را برای تبدیل جهان اسلام به یک بلوک بزرگ قدرت در عرصه بین المللی، یک اصل بی‌جایگزین دانست.

رییس‌جمهوری ایران برای تحقق این هدف، سه طرح اجرایی مهم شامل تأسیس «صندوق مشترک نشست کوالالامپور برای تأمین مالی همکاری‌های فناورانه میان کشورهای اسلامی» به منظور ورود قوی به زنجیره ارزش‌های جهانی؛ تاسیس «مرکز تحقیقات مشترک در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی» و «امنیت سایبری» برای پیش‌گامی در فناوری‌های میان‌رشته‌ای اطلاعاتی و ارتباطی و تاسیس «بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال» و همکاری و تبادل تجربیات در زمینه رمزارزها؛ را در اجلاس کوالالامپور پیشنهاد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала