افزایش تشنج هسته‌ای از سوی ایران

© Photo / Sarajevo-x/Public domain آژانس انرژی‌ اتمی از ایران
 آژانس انرژی‌ اتمی از ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخورد مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به افزایش تشنج از سوی ایران چگونه خواهد بود؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آژانس خبری «،فرانس پرس»، رافائل گروسی با کسب دو سوم آرای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مدیر کل جدید انتخاب شد. باید دید برخورد او به افزایش تشنج از سوی ایران چگونه خواهد بود؟

ماموریت های اصلی آژانس با هدف پاسخ دادن به چالش های اساسی است که شامل بحرانهای اشاعه هسته ای و گسترش استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای در بهترین شرایط ایمنی، امنیت و عدم اشاعه می باشند. ارزش نهادن بر فواید استفاده های صلح آمیز انرژی هسته ای در بسیاری از بخش های کلیدی مثل انرژی، پزشکی، مبارزه با تغییرات اقلیمی و تحقیقات علمی و فنی باید کماکان برای آژانس در اولویت قرار داشته باشند.

فرو نشستن شوک اقتصادی ناشی از  خروج آمریکا از برجام  - اسپوتنیک ایران
فرو نشستن شوک اقتصادی ناشی از خروج آمریکا از برجام

گروسی زمانی انجام وظیفه خود را آغاز می کند که تشنج در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران شدت یافته است.  آژانس باید بر روند اجرای «برجام» که در سال 2015 به امضا رسید نظارت کند که خطر فروپاشی آن وجود دارد.

ایران در سال 2015 در قالب توافقنامه هسته‌ای وین (برجام) پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و طرف دیگر مذاکرات یعنی کشورهای موسوم به 1+5 (شامل5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد+آلمان) نیز قبول کردند که در مقابل این اقدام ایران، تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را لغو کنند.

در تاریخ 8 مه سال 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

روابط واشنگتن و تهران پس از بیانات اخیر مقامات جمهوری اسلامی درباره متوقف کردن برخی از اقدامات در چارچوب برجام متشنج تر شده است. دیرتر حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران 60 روز به کشورهای اروپایی عضو برجام مهلت داد تا طی این مدت تعهدات بانکی و نفتی خود در برابر جمهوری اسلامی را اجرا کنند. روحانی نامه هایی با این موضوع را برای رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نوشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала