ترکیه امیدوار است آرامش به ایران بازگردد

© AFP 2023 / Ishara S.Kodikaraمولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امورخارجه ترکیه در واکنش به برخی اعتراضات در ایران ابراز امیدواری کرد که این حوادث هرچه زودتر پایان یابد

به گزارش اسپوتنیک، مولود چاووش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه روز 18 ماه نوامبر اظهار داشت که ترکیه امیدوار است که حوادث اخیر در ایران هرچه زودتر پایان یابد و آرامش به این کشور بازگردد.

در پی اصلاح قیمت بنزین در ایران طی روزهای گذشته در برخی شهرهای کشور اعتراضاتی انجام شده است. اعتراض مردم به افزایش بهای بنزین، منجر به درگیری معترضین با نیروهای امنیتی شد. افزایش ناگهانی 300 درصدی قیمت بنزین در ایران، سبب اعتراض  مردم در چندین شهر ایران شده است. از نخستین ساعات روز جمعه 15 نوامبر قیمت بنزین در ایران به شدت افزایش یافت و دو نرخی شد. قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی 1500 تومان و هر لیتر بنزین آزاد 3 هزار تومان. قیمت بنزین سوپر نیز به 3500 تومان رسیده است.

ناآرامی و آشوب  در خرمشهر - اسپوتنیک ایران
ناآرامی و آشوب در خرمشهر

دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی نمایندگان مجلس ایران اعلام کرده‌اند که مسئول این افزایش قیمت نیستند. بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در توییتر‌ نوشت: «مردم بدانید که این تصمیم‌گیرى بدون نظر نمایندگان صورت گرفته است».

همزمان با شروع اعتراضات در چندین شهر ایران، اینترنت سراسر ایران با اختلالات گسترده مواجه شده است. نت‌بلاکز که بر وضعیت اینترنت در جهان نظارت دارد در یک توییت به صورت رسمی اعلام کرد که همزمان با آغاز اعتراض‌ها، افت شدید در ارتباط اینترنتی ایران در اپراتورهای موبایل و تلفن ثابت رخ داده است.

تجمعات اعتراضی به افزایش قیمت بنزین بعداز ظهر روز جمعه 15  نوامبر در چند شهر کشور صورت گرفت که برخی از این تجمعات با پادرمیانی مردم و پلیس پایان یافت. در شهرهای خوزستان و سیرجان کرمان این اعتراضات بیشتر بوده است. در اهواز تجمعات 100 تا 150 نفره در چند نقطه شهر برگزار شد.

در مجموع تاکنون در هفت شهر کشور (اهواز، امیدیه، ماهشهر، بهبهان و خرمشهر در استان خوزستان و مشهد در استان خراسان رضوی و سیرجان در استان کرمان)، اعتراض‌هایی به افزایش قیمت بنزین دیده شده است. بر اساس گفته‌های برخی از مخاطبان ما، اینترنت در بعضی‌ها از شهرها مانند امیدیه و اهواز مختل، ضعیف و در برخی جاها قطع شده است.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی که نماینده شهرستان های رباط کریم و بهارستان نیز است، ضمن انتقاد از اصلاح قیمت بنزین گفت: اعتراضات مردمی به حق است، اما باید این انتقادات را از آشوب گری متمایز کرد، چرا که همگان دیدند، در کمال آرامش انتقادات انجام شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала