جنبش "جلیقه زردها" در فرانسه یک ساله شد

© Sputnik / Irina Kalashnikova /  مراجعه به بانک تصاویر جنبش "جلیقه زردها" در فرانسه یک ساله شد
جنبش جلیقه زردها در فرانسه یک ساله شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جنبش اعتراضی "جلیقه زردها" علیه سیاست های دولت «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور امروز به یک سالگی خود رسید؛ جنبشی که با حدود ۲۸۲هزار نفر در ۱۷نوامبر سال میلادی گذشته آغاز شد و هنوز به حیات خود ادامه می دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، درست یک سال پیش در چنین روزی مردم فرانسه در اعتراض به افزایش تنها چند درصدی مالیات بر سوخت به خیابان ها آمدند و این حرکت به دنبال بی تفاوتی دولت فرانسه به مطالبات مردمی، به تدریج به جنبشی علیه سیاست های دولت فرانسه تبدیل شد.

امروز پایان پنجاه و سومین هفته اعتراض های مردمی "جلیقه زردها" علیه نظام سرمایه داری در فرانسه است؛ انتظار می رود که این کشور تا پایان هفته پیش رو بویژه روزهای شنبه و یکشنبه شاهد اعتراض های عظیم مردمی باشد. بیش از ۲۰۰ اقدام اعتراضی برای امروز و در یک سالگی جنبش برنامه ریزی شده است.

روز پنجشنبه پزشکان و کارمندان بیمارستان‌های دولتی فرانسه در اعتراض به کاهش بودجه بهداشتی دست به اعتصاب زدند.

صدها پزشک، پرستار، دانشجوی پزشکی و کارمند بیمارستانی که روز پنجشنبه در پاریس و شمار دیگری از شهرها اعتصاب کردند، از رئیس جمهوری فرانسه خواستند «بیمارستان‌های دولتی را نجات دهد؛ بیمارستان‌ های عمومی این کشور از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون مجبور شده‌اند ۹ میلیارد یورو از هزینه‌های خود را کاهش دهند.

جنبش جلیقه زردها که به تعبیر هفته نامه اکسپرس فرانسه، از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ نخستین روز این جنبش، برخی از آنها حتی یک تظاهرات را هم از دست نداده اند. در طول یک سال، آنها با وجود بارش برف، باران و موج گرما، ضربات باتوم و گاز اشک آور هرگز تظاهرات را ترک نکردند.

طبق آمارهای تازه وزارت دادگستری فرانسه، پلیس این کشور از ابتدای شکل گیری جنبش جلیقه زردها تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر از طرفداران این جنبش را دستگیر کرده است. بر اساس این گزارش، دادگاه های فرانسه بیش از سه هزار فقره حکم قضائی علیه اعضای این جنبش صادر و آنها را به شرکت در «شورش‌های جمعی» و «حمله به نیروهای انتظامی» متهم کرده‌اند.

۴۰۰ نفر از اعضای این جنبش محکوم و برای آنها قرار حبس صادر شده است. شمار زیادی از دستگیرشدگان هم به ارائه خدمات اجتماعی اجباری محکوم شده‌اند.

همچنین طبق گزارش چندی پیش روزنامه اکسپرس انگلیس، در طول حدود یک سال گذشته، ۱۰ هزار و ۷۹۰ نفر از نیروهای پلیس در جریان اعتراض های مردمی در فرانسه زخمی شده و ۵۲ پلیس دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

جنبش جلیقه زردها در حالی به حیات خود ادامه می دهد که بر نظرسنجی "البل"(Elable) که روز چهارشنبه منتشر شد، ۵۵ درصد فرانسوی ها از این جنبش حمایت و یا ابراز همدردی می کنند، اما ۶۳ درصد نمی خواهند این جنبش از سر گرفته شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала