کارشناس ترک اهمیت توافق مسکو-آنکارا در مورد اس-400 را بیان کرد

© Sputnik / Igor Zarembo /  مراجعه به بانک تصاویر کارشناس ترک اهمیت توافق مسکو-آنکارا در مورد اس-400 را بیان کرد
کارشناس ترک اهمیت توافق مسکو-آنکارا در مورد اس-400 را بیان کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس ترک گفت که تا همین اواخر، همکاری نظامی بین ترکیه و روسیه به عنوان چیزی غیرممکن تلقی می شد.

به گزارش اسپوتنیک، ترکیه زمان مرحله دوم تحویل سامانه های دفاع هوایی اس-400 را برای نیروهای پدافند هوایی این کشور اعلام کرد. به گفته رئیس دبیرخانه صنعت دفاعی ترکیه، اسماعیل دمیر، تحویل ها تا پایان سال 2020 تکمیل خواهد شد. کارشناس نظامی ترکیه، هاکان کیلیچ، در مورد همکاری مسکو و آنکارا در بخش دفاعی به بیان نظرات خود پرداخت.

وی گفت تا همین اواخر، همکاری نظامی بین ترکیه و روسیه به عنوان چیزی غیرممکن تلقی می شد. اوج تنش در روابط دو کشور با حادثه سرنگونی سوخو-24 رخ داد که در 24 نوامبر 2015 توسط نیروی هوایی ترکیه هدف قرار گرفت. با این حال دو کشور موفق به غلبه بر بحران ها شده و راه را برای همکاری های اقتصادی هموار می کنند، از جمله بخش حساسی مانند صادرات اسلحه.

اس-400 در عمل+ویدیو - اسپوتنیک ایران
اس-400 در عمل+ویدیو

در این بین پرچمدار همکاری روسیه و ترکیه توافق برای تهیه سیستم های دفاع موشکی اس-400 بود. هاكان كيليچ به این مورد اشاره کرد که ارتش تركيه گفته بود که سيستم روسی به دليل موضع آمريكا توسط آنكارا انتخاب شده است. اگر ما در مورد سیستم های دفاع موشکی دوربرد صحبت کنیم، ترکیه مدتهاست که به سیستمهای دفاعی هوایی مدرن احتیاج دارد، اما نتوانسته است آنها را بدست آورد. در مناقصه ترکیه برای خرید سامانه پدافند هوایی و دفاع موشکی (T-LORAMIDS) که در سالهای 2006-2015 برگزار شد، ایالات متحده و ترکیه نتوانستند به توافق برسند. واشنگتن پیشنهادات ترکیه برای پایین آوردن قیمت ها، تولید مشترک و انتقال فناوری های دفاعی رد کرد.

به گفته وی، سیستم دفاع موشکی اس-400 یکی از بهترین ها در جهان است. وی ادامه داد: "برای ما مهم است که برخی فناوری های این سلاح ها را بدست آوریم. من قبلاً گفتم که ما سعی کردیم در این مورد با ایالات متحده توافق کنیم، اما آنها از همکاری امتناع ورزند. به عنوان بخشی از مناقصه T-LORAMIDS ، ما سعی کردیم با چین در مورد خرید و تولید بیشتر مشترک سامانه موشکی ضد هوایی HQ-9 توافق کنیم. اما این مذاکرات نیز ناکام ماند. بنابراین توافق با روسیه یک گام منطقی بوده است."

وی خاطرنشان کرد: سیستم های دفاعی اس-400 که به ترکیه تحویل داده می شود، در سیستم دفاع هوایی این کشور که مطابق با استانداردهای ناتو ایجاد شده، ادغام نخواهند شد.

به گفته وی، در آینده ممکن است ترکیه و روسیه همکاری های دیگر نظامی از جمله در مورد خرید جنگنده های پیشرفته روسی را آغاز کنند.

در سال 2017، آنکارا قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 را با مسکو منعقد کرد. ارزش کل این معاملات 2.5 میلیارد دلار می رسید. ناتو از ترکیه بابت خرید سیستم های دفاع هوایی از روسیه انتقاد کرد. ایالات متحده اول مشارکت آنکارا در برنامه هواپیمای نسل پنجمی اف-35 را تعلیق کرد. بعداً مشخص شد که ترکیه در سال 2020 کاملاً از مشارکت در تولید این جنگنده کنار گذاشته خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала