ممنوعیت پرواز پهپادهای چینی در آمریکا

© AP Photo / Ng Han GuanКитайский беспилотник
Китайский беспилотник - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت کشور ایالات متحده دستور داد تمام پهپادهای ساخت چین یا تولید مشترک با این کشور که کاربرد ضروری و حیاتی ندارند، در آسمان آمریکا پرواز نکنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، در ادامه تنش‌های ایالات متحده با چین و تلاش برای وارد کردن فشار هرچه بیشتر به این کشور، واشنگتن دستور داد تمام پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین در آمریکا زمین‌گیر شوند.

شرکت پهپادسازی چینی «دی. جِی. آی.» امروز (پنجشنبه) اعلام کرد  به دستور وزارت کشور آمریکا، تمام پهپادهای ساخت چین یا تولید مشترک این کشور که کاربرد ضروری یا اورژانسی ندارند، اجازه پرواز در آسمان ایالات متحده را نخواهند داشت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این شرکت بزرگ فناوری چینی توضیح داد وزارت کشور ایالات متحده به عنوان بخشی از فرایند بازنگری در کل برنامه پهپادی خود، فقط به هواپیماهای بدون سرنشین چینی که در عملیات حیاتی و امنیت عمومی کاربرد دارد، اجازه فعالیت داده است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته (چهارشنبه)‌ با متهم کردن پکن به تلاش برای مسلط شدن بر جهان، صراحتا گفته بود واشنگتن باید با نظام حاکم بر چین مقابله کند. اظهارات پامپئو یک هفته بعد از آن مطرح شد که «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم در اظهاراتی بسیار تند علیه چین، مدعی شد طی یک سال اخیر رفتار چین «تهاجمی‌تر» و «بی‌ثبات‌‌کننده‌تر» شده است.

در دو سال و نیمی که از دولت ترامپ می‌گذرد، واشنگتن رویکردی به شدت ضدچینی اتخاذ کرده و سیاست‌هایی در جهت تضعیف نفوذ و قدرت پکن در پیش گرفته است. ترامپ که مشاورینی با گرایش‌های به شدت ضدچین به خدمت گرفته، بارها گفته است که تهدید اصلی پیش روی آمریکا، چین و گسترش نفوذ جهانی این کشور است.

در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی هم برای اولین بار به صراحت از چین در کنار روسیه به عنوان یک رقیب راهبردی یاد شده که باید با آن مقابله کرد. جنگ تجاری، تدوین راهبرد موسوم به «ایندوپاسیفیک آزاد و گشوده»، فشار به شرکت‌های فناوری برای عدم همکاری با چین در زمینه نسل پنجم اینترنت (5G)، حمایت از اعتراضات در هنگ کنگ، فروش تسلیحات به تایوان و متهم کردن پکن به نقض حقوق بشر از جمله اقداماتی است که آمریکا برای مقابله با چین در پیش گرفته است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала