رقابت چین و هند در تولید موشک های ماهواره بر ارزان

اشتراک
با توجه به گسترش بازار پرتاب ماهواره های کوچک توسط موشک های ارزان، چین در حال توسعه چند سامانه موشکی است تا بتواند با هند در این زمینه رقابت کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Times Of India، شرکت "چین راکت" زیر مجموعه آکادمی تکنولوژی موشک چین، از چند موشک سوخت جامد موسوم به "اژدهای باهوش" پرده برداری کرد. به گفته مقامات چینی این موشک ها تا ۲ سال آینده آماده بهره برداری خواهند شد. پرده برداری از موشک های جدید چین در حینی انجام می شود که سازمان تحقیقات هوا و فضای هند ایسرو، برای آزمایش موشک کوچک SSLV خود آماده می شود. این موشک طرفدران زیادی در کشورهای مختلف دارد و با هدف پرتاب ماهواره های کوچک طراحی شده است. یک شرکت آمریکایی اولین سازمانی خواهد بود که با استفاده از موشک SSLV هند ماهواره خود را در سال آینده به فضا پرتاب خواهد کرد.

برخلاف موشک های بزرگ، راه سازی و پرتاب موشک کوچک هندی تنها به ۳ یا ۴ روز زمان احتیاج دارد و هزینه تولید این موشک یک دهم هزینه ساخت موشک های بزرگ این کشور است.

چین نیز سه موشک کوچک SD-1، SD-2 و SD-3 را تولید کرده است. موشک SD-1 می تواند تا وزن ۲۰۰ کیلوگرم را با خود حمل کند. دو موشک دیگر به ترتیب میتوانند ماهواره هایی به وزن ۵۰۰ کیلوگرم و یک و نیم تن را حمل کنند. سازمان فضایی هند هم اکنون سهم خود را در بازار فضایی به دست آورده است و چین باید برای رقابت با هند تلاش کند.

موشک PSLV هند تاکنون ۲۹۷ ماهواره خارجی را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است و دارای رکورد جهانی پرتاب ۱۰۴ ماهواره به فضا در یک موشک است.

در اکثر سفرهای فضایی و پرتاب فضاپیماها از مبدا هند از راکت خوش سابقه ( Polar Satellite Launch Vehicle) استفاده می شود. ارزش بازار جهانی ماهواره های کوچک در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۱۴ میلیون دلار بوده است و تخمین زده می شود که این ارزش تا سال ۲۰۳۰ به ۲.۹ میلیارد دلار برسد. در مقیاس بین المللی احتمال می رود که ۱۷ هزار ماهواره کوچک بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۳۰ به فضا پرتاب شوند.

هر دو کشور هند و چین برای رقابت در اکتشاف فضا رقابت می کنند. هند مانند چین سیستم ره یاب (جی پی اس) بومی خود را تولید و در جو زمین قرار داده است.

از سوی دیگر چینی ها شاهد گسترش حضور بخش خصوصی در این عرصه بوده اند که این امر مهم سبب افزایش ارزش صنعت فضایی این کشور شده است. در این زمینه هند هنوز موفق نبوده و بودجه فضایی چین بسیار بیشتر از هند است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала