آمریکا جایش را به روسیه و ایران خواهد داد؟

© AFP 2023 / Iraqi Parliamentآمریکا جایش را به روسیه و ایران خواهد داد؟
آمریکا جایش را به روسیه و ایران خواهد داد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عراق به عنوان یکی از متحدان آمریکا در خاور میانه، دیگر چندان به سیاست های ایالات متحده اعتماد ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری Axios، برهم صالح رئیس جمهور عراق اعلام کرد که او دیگر اطمینان ندارد که می تواند روی ایالات متحده به عنوان یک متحد حساب کند و آماده تجدید روابط با دیگر کشورها از جمله ایران و روسیه می باشد.

تلاش آمریکا برای برهم زدن امنیت عراق  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تلاش آمریکا برای برهم زدن امنیت عراق

وی خاطرنشان کرد: " عراق هنوز هم می خواهد اتحاد با ایالات متحده را حفظ کند، اما سیاست های دولت دونالد ترامپ این مسئله را دشوار می کند." وی افزود: " توانایی ایالات متحده برای حفظ موقعیت خود با تردید بسیار جدی روبرو است. و متحدان ایالات متحده نگران قابلیت اطمینان به این کشور هستند. " در عین حال، وی در واکنش به این مسئله که آیا خروج آمریكا از خاورمیانه می تواند به گرایش عراق به سمت روسیه و ایران منجر شود، وی آن را رد نکرد.

پیش از این، از 9 تا 22 اکتبر، ترکیه عملیات نظامی "چشمه صلح" را در سوریه انجام داد. هدف آن مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و دولت اسلامی بود. ایالات متحده از حمایت از کردها امتناع ورزید و خبر خروج نیروهای نظامی از شمال سوریه را اعلام کرد. كردها، متحد پیشین ایالات متحده، تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا را خنجر از پشت قلمداد کردند.

یادآور می شود که برهم صالح در 2 اکتبر 2018 رئیس جمهور عراق شد. وی قبلاً پست معاون نخست وزیر عراق را بر عهده داشت و همچنین رئیس دولت كردستان عراق بود. در سال 1979، صالح دو بار به اتهام ارتباط با جنبش ملی کردها و فعالیت های زیرزمینی دستگیر شده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала