چه کسی محل اختفای سرکرده داعش را فاش کرد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / چه کسی محل اختفای سرکرده داعش را فاش کرد
چه کسی محل اختفای سرکرده داعش را فاش کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از معاونین نزدیک سرکرده داعش، محل اختفای ابوبکر بغدادی را فاش کرد.

به گزارش اسپوتنیک، رویترز به نقل از مقامات امنیتی عراق اعلام کرد که اسماعیل العیثاوی یکی از معاونان ارشد سرکرده داعش برای پیدا کردن محل اختفای ابوبکر بغدادی کمک کرده است.

براساس این خبر، اسماعیل العیثاوی یکی از 5 معاون اصلی بغدادی بود که در سال 2006 به القاعده پیوست و در سال 2008 توسط نیروهای نظامی آمریکا بازداشت و چهار سال را در زندان بسر برد. پس از آن البغدادی به او یکی از نقش های اساسی از جمله انتخاب فرماندهان داعش* را داد.

جانشین ابوبکر بغدادی معرفی شد - اسپوتنیک ایران
جانشین ابوبکر بغدادی معرفی شد

مسؤولان امنیتی عراق می‌گویند، نقطه عطف دیگری که طی سال جاری میلادی روی داد عملیات مشترکی بود که طی آن سازمان اطلاعات آمریکا، ترکیه و عراق توانستند رهبران داعش از جمله چهار سوری و عراقی را بازداشت کنند.

یکی از مقامات مسؤول عراقی که ارتباط مستحکمی با سازمان‌های اطلاعاتی مختلف دارد، گفت: آنها به ما اطلاعات درباره تمام مناطقی که ابوبکر بغدادی در داخل سوریه با رهبران داعش در آنها جمع می‌شد، ارائه کردند، ما تصمیم گرفتیم با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای گسترش بیشتر منابع در داخل این مناطق هماهنگ شویم.

منبع این خبر افزود: اواسط سال 2019مشخص شد که البغدادی به همراه خانواده و سه دستیار نزدیک از یک روستا به روستای دیگری به ادلب حرکت می کند.

این مقام خاطرنشان کرد، در پی آن مخبرها در سوریه مردی عراقی که سرش را پوشانده بود در یکی از بازارهای ادلب شناسایی کرده و توانستند از صورتش او را بشناسند. او العیثاوی بود و مخبرها به دنبال او به منزلی که بغدادی در آن بود، رسیدند.

این مسؤول گفت: جزئیات را به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا دادیم که از تصاویر ماهواره‌ای و پهپادها برای تحت کنترل گرفتن موقعیت طی پنج ماه گذشته استفاده کرد.

بغدادی دو روز پیش به همراه خانواده‌اش برای اولین بار این موقعیت را ترک کرد و با یک ون به روستایی در همان حوالی رفت. به گفته این مسؤول، این آخرین لحظه زندگی او بود.

روز یکشنبه 25 اکتبر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا کشته شدن ابوبکر بغدادی را تایید کرد. به گفته وی طی عملیات نیروهای نظامی آمریکا، بغدادی که کمربند انتحاری خود را منفجر کرد، توانستند او را شناسایی کنند. ترامپ همچنین از روسیه، ترکیه سوریه و عراق بخاطر کمک در کشتن ابوبکر بغدادی قدردانی کرد.

 

* گروهک ترریستی ممنوعه در روسیه

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала