مذاکره با ایران به تغییر رفتار این کشور بستگی دارد

© AP Photo / Hasan Jamaliمذاکره با ایران به تغییر رفتار این کشور بستگی دارد
مذاکره با ایران به تغییر رفتار این کشور بستگی دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد تا زمانی که رفتار ایران تغییر نکند با این کشور مذاکره نخواهیم کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرآنلاین، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی گفت: تنها از راه فشار حداکثری می‌توان ایران را به پای میز مذاکره آورد.

مقام عربستانی مدعی شد که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست - اسپوتنیک ایران
مقام عربستانی مدعی شد که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست

الجبیر در گفت‌وگو با روزنامه «لیبراسیون» فرانسه، افزود: «ما خواهان تغییر رفتار ایران هستیم نه تغییر نظام حکومتی این کشور؛ نظام حکومتی به خود مردم ایران مربوط می‌شود؛ ما نمی‌دانیم که ایران یک انقلاب است یا دولت. هر زمانی که ما برای رسیدن به یک راه‌حل با ایران تلاش کردیم؛ با مرگ و خرابکاری پاسخ ما را داد.»

این مقام عربستانی در ادامه در اظهارات خود گفت: «عربستان سعودی مخالف هرگونه گفت‌وگویی با ایران است و این کشور باید رفتار خود را تغییر دهد و جامعه جهانی به ایران اجازه نمی‌دهد تا به رفتارهای خود ادامه دهد. ایران نمی‌تواند اقدام به شلیک موشک بالستیک کند و امیدوار باشد که به هیچ وجه مجازات نشود.»

الجبیر گفت: سیاست جلب رضایت ایران، فایده‌ای نخواهد داشت.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در خصوص جنگ یمن نیز گفت: حوثی‌ها این جنگ را به عربستان سعودی تحمیل کرده‌اند و اولویت ریاض در مرحله کنونی حمایت از دولت منصورهادی و مبارزه با القاعده، داعش و انصارالله یمن است.

وی ادادمه داد: بازسازی یمن در برنامه دولت ریاض قرار دارد و توافق میان دولت مستعفی «منصور هادی» و شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب نزدیک است.

این سخنان الجبیر به اصل ثابت دیپلماسی وی تبدیل شده، در حالی است که ایران همراه با رد تمامی اتهامات، خواستار پایان دادن به جنگ یمن و حل و فصل بحران این کشور از طریق مذاکرات یمنی-یمنی شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала