اختلال در ایستگاه هواشناسی منجر به عملیات پر هزینه برای سوئد شد

© Photo / Stefan Linsاختلال در ایستگاه هواشناسی منجر به عملیات پر هزینه برای سوئد شد
اختلال در ایستگاه هواشناسی منجر به عملیات پر هزینه برای سوئد شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیگنال رادیویی رمز گذاری شده که از طرف نیروی دریایی سوئد در سال 2014 دریافت و منجر به عملیات گسترده برای شکار یک زیر دریایی خارجی شده بود، در واقع در نتیجه اختلال عملکرد یک ایستگاه هواشناسی صادر شده بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Svenska Dagbladet، در آن زمان و در جریان عملیات مذکور، رسانه های خارجی احتمال دادند که صحبت از یک مینی – زیردریابی روسی است. وزارت دفاع روسیه در همان زمان تأکید کرد که یک زیردریایی کوچک یا فوق العاده کوچک روسیه نمی تواند در آبهای سوئد باشد زیرا آنها دیگر در ساختار رزمی نیروی دریایی نیستند. این جستجو حدود یک هفته به طول انجامید و هزینه این عملیات حدود 20 میلیون کرون (1.8 میلیون یورو) برآورد شد. پس از اتمام آن، وزیر دفاع سوئد اعلام کرد كه نیروهای مسلح این كشور تأیید كردند كه یك زیردریایی خارجی در آبهای سوئد وجود داشته است.

اتهام وزیر دفاع سوئد علیه روسیه - اسپوتنیک ایران
اتهام وزیر دفاع سوئد علیه روسیه

به گفته این نشریه، اشتباه زمانی رخ داد که خدمه یک زیر دریایی سوئدی در حال جستجوی اجسام فیزیکی متحرک بودند. یک منبع آکاه که در جریان عملیات مورد اشاره حضور داشت، در این زمینه به نشریه اعلام کرد: "سپس این سیگنال صوتی دریافت شد، اشتباه این بود که آنها نفهمیدند که منبع صدا در جهت دیگری است. البته در آن زمان این موضوع روشن نشده بود، اما سیگنال دریافتی در ابتدا برای همه گیج کننده بود. "

نماینده سرویس هواشناسی سوئد تأیید كرد كه روزی كه این سیگنال دریافت شد، یك ایستگاه هواشناسی واقع در دریای بالتیك از حالت عادی خارج شده بود. این اطلاعات به یک شناور دیگر واقع در جنوب مجمع الجزایر استکهلم منتقل شد. همانطور که بعداً معلوم شد، همین سیگنال بود که توسط زیردیایی دریافت شده بود. این منبع گفت: " تجزیه و تحلیل اطلاعات ثبت شده از زیر دریایی دیگری که مجهز به تجهیزات مدرن تر است به تعیین منبع سیگنال کمک کرد."

براساس این خبر، دولت و وزیر دفاع  سوئد در ماه مه سال 2015 میلادی در مورد منشاء واقعی سیگنال مطلع شدند. با این حال، پارلمان کشور تنها چهار ماه بعد در قالب یک گزارش سری طبقه بندی شده، که جزئیات این حادثه را فاش نمی کرد، از آن مطلع شد. این سند پس از تصویب افزایش هزینه های دفاعی سوئد به ارزش 10 میلیارد کرون (923 میلیون یورو) و تخصیص منابع اضافی برای جستجوی زیردریایی های خارجی که می توانند در آبهای سرزمینی سوئد باشند، به پارلمان ارسال شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала