ظریف: امنیت ترکیه با مذاکره تامین می شود و نه با جنگ در سوریه

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ظریف: امنیت ترکیه با مذاکره تامین می شود و نه با جنگ در سوریه
ظریف: امنیت ترکیه با مذاکره تامین می شود و نه با جنگ در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت : " ترکیه حق دارد امنیت خود را تأمین کند، اما عملیات نظامی در سوریه بهترین راه برای دستیابی به این هدف نیست."

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف در مصاحبه با شبکه TRT، تاکید کرد: " در عین حال که ما به نیاز ترکیه برای تضمین امنیت خود موافق هستیم، اما فکر نمی کنیم که این امر از طریق عملیات نظامی و حمله به سوریه انجام شود."

به گفته وی، تهران راه حل های سازنده تر برای حل این مشکل را به آنکارا ارائه داده است. در عین حال، ظریف از توافقنامه آدنا که در سال 1998 بین آنکارا و دمشق منعقد شده بود، اشاره کرد.

وزیر خارجه ایران افزود: " ایران می تواند به آشتی بین کردهای سوریه، دولت سوریه و ترکیه کمک کند، به طوری که نیروهای مسلح سوریه به همراه ترکیه بتوانند از مرزها بین دو کشور محافظت کنند."

عملیات ترکیه در شمال سوریه - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
چگونگی عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه + داده نمایی

علاوه بر این، ظریف موضوع تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه را مطرح کرد و این روند را " گام نخست بسیار مهم" خواند.

لازم به ذکر است که توافق نامه آدنا در اکتبر 1998 مابین ترکیه و سوریه منعقد شد. این سند به همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم اختصاص یافته است و هدف از آن حذف "حزب کارگران کردستان (پ ک ک) " در سوریه بود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در 9 اکتبر از آغاز عملیات نظامی ترکیه "سرچشمه صلح" در سوریه خبر داد. به گفته وی، هدف از این عملیات مبارزه با شبه نظامیان کرد و تروریست های گروه دولت اسلامی (ممنوع در فدراسیون روسیه) در مناطق مرزی در شمال شرقی سوریه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала