توقف کشتی های حامل بار برای ایران به‌دلیل تحریم‌ها

© AP Photo / Mahdi Marizadتوقف کشتی های حامل بار برای ایران به‌دلیل تحریم‌ها
توقف کشتی های حامل بار برای ایران به‌دلیل تحریم‌ها  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیش از ۲۰ کشتی، حامل نزدیک به یک میلیون تن غلات، به‌دلیل مشکلات ناشی از پرداخت‌های مالی، در خارج از بنادر ایران متوقف شده‌اند و نتوانسته‌اند بار خود را تخلیه کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایران اینترنشنال، خبرگزاری رویترز شامگاه چهارشنبه دهم مهرماه به نقل از منابع خود نوشت که دلیل توقف این کشتی‌ها، مشکلات ناشی از پرداخت‌ها در اثر تحریم‌های مالی-اقتصادی آمریکا است.

براساس گزارش رویترز، شرکت‌های نظیر بانگ(BG.N) یا شرکت بین‌المللی چینی کوفکو (COFCO) به‌واسطه مشکلات ناشی از تحریم‌های مالی ایالات متحده نتوانسته‌اند پرداخت‌های خود را دریافت کنند. این شرکت‌ها به ازای هر روز تاخیر، تا ۱۵ هزار دلار «هزینه دیرکرد» مطالبه می‌کنند.

رویترز در گزارش روز چهارشنبه خود همچنین به این نکته اشاره کرد که هرچند غذا، دارو و اقلام بشردوستانه در شمول تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران قرار ندارد، اما به‌واسطه تحریم‌های مالی و بانکی، معامله با ایران، از جمله فروش اقلام بشردوستانه یا حمل‌ و نقل مواد غذایی با مشکل روبه‌رو است و موسسات تامین اعتبار برای تجارت با ایران با مشکلات پرشماری مواجه هستند.

بر اساس این گزارش، بیش از یک ماه است که این کشتی‌ها در خارج از بزرگ‌ترین بنادر ایران، در «بندر عباس» و «بندر امام خمینی»، متوقف شده‌اند و نتوانسته‌اند بار خود را تخلیه کنند.

برپایه گزارش‌ها عمده بار این کشتی‌ها سویا و ذرت هستند و از بنادر کشورهای آمریکای جنوبی به مقصد ایران فرستاده شده‌اند.

رویترز به نقل از یکی از منابع خود در اروپا نوشته است که هیچ محدودیتی برای تجارت اقلام بشردوستانه با ایران وجود ندارد اما شما نمی‌توانید پول آن را دریافت کنید و ممکن است ماه‌ها در انتظار بمانید.

یک مقام ارشد در سازمان بنادر ایران به رویترز گفته است که از زمان اعمال دور تازه تحریم‌های آمریکا، از نوامبر ۲۰۱۸، مشکلاتی وجود داشته است اما هم‌اکنون شمار بانک‌ها و تاجرانی که حاضر به معامله با ایران هستند در حال افزایش است.

هشتم ماه مه سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала