نبرد کوسه‌های اتمی روسیه و آمریکا

© Depositphotos.com / 3dmentat زیردریایی اتمی
 زیردریایی اتمی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زیردریایی‌های «لنینسکی کامسامول» و «ناتیلوس» سمبل دوران خلق زیردریایی های اتمی هستند.

به گزارش اسپوتنیک، یواس‌اس ناتیلوس (اس‌اس‌ان-571) USS Nautilus SSN-571) نخستین زیردریایی هسته‌ای ایالات متحده آمریکا است. طول زیردریایی یواس‌اس ناتیلوس 98 متر می‌باشد. این زیردریایی در سال 1954 در آمریکا ساخته شد و در تاریخ 3 مارس 1980 میلادی، رسماً بازنشسته شد.

اما پس از 3 سال روسیه (شوروی آنزمان) زیردریایی « لنینسکی کامسامول» را به آب انداخت. هر دو زیردریایی به شکل زیردریایی کنونی ساخته شده بودند. زیردریایی ها در زمان جنگ جهانی دوم نمی توانستند مدت طولانی زیر آب کار کنند و این امر باعث آن می شد که از هوا مورد هدف قرار بگیرند.

از آغاز جنگ سرد،اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا تمام تلاش خود را متوجه ساخت دستگاه های تأمین انرژی زیردریایی ها بر اساس رآکتورهای اتمی کردند. مهندسان در آمریکا در سال 1939، کار روی ساخت رآکتور اتمی برای زیردریایی را آغاز کردند.  اوایل سال 1950 میلادی، کنگره آمریکا 37 میلیون دلار برای ساخت اولین زیردریایی اتمی تخصیص داد. خدمه ناتیلوس از 100 ملوان و 11 افسر تشکیل شده و حدکثر عمق  فروروی آن 200 متر بود.

هراس ارتش بریتانیا از زیردریایی‌های فوق ساکت روسیه - اسپوتنیک ایران
هراس ارتش بریتانیا از زیردریایی‌های فوق ساکت روسیه

زیردریایی اتمی لنینسکی کامسامول در سال 1967 و در پنجاه و ششمین روز ماموریت دریایی خود در زیر آب دچار آتش سوزی شد.

ناخدا دوم «آناتولی مالیار» فرمانده این زیردریایی اتمی پس از اطلاع از آتش سوزی در زیردریایی خود تصمیم گرفت برای جلوگیری از نابودی کامل آن، درهای بخش دوم و سوم را ببندد تا از گسترش حریق به بخش های دیگر جلوگیری کند، با این حال 39 ملوان شوروی جان خود را در این حادثه از دست دادند.

زیردریایی اتمی لنینسکی کامسامول در سال 1991 از رده خارج شد و از آن تاریخ تا امروز در کارخانه کشتی سازی نرپا در استان مورمانسک در شمال غربی روسیه نگهداری می شود.

ملوانان همانا در این زیردریایی ها توانستند کار با رآکتور اتمی را بیاموزند. همه چیز هموار نبود و تلاش و زحمت زیاد ملوانان را طلب می‌کرد. اما با گذشت چند دهه، می توان شجاعت خدمه این زیردریایی ها را مورد تحسین قرار داد که برای اولین بار در زیردریایی اتمی شناوری جنگی خود را به انجام رساندند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала