آمریکا و ترکیه باید خاک سوریه را ترک کنند

© Sputnik / Mikhail Voskresensky سوریه
 سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولید معلم: حضور ترکیه و آمریکا در سوریه غیر قانونی است.

به گزارش اسپوتنیک، ولید معلم وزیر خارجه سوریه در 74-مین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور ترکیه و آمریکا در خاک کشورش را غیر قانونی خواند و گفت که حضور نیروهای بیگانه در سوریه بدون درخواست دولت، اشغالگری به شمار می رود و ما بر این اساس ، با آن مقابله می کنیم.

وی در این خصوص گفت:«نقض توافق های بین المللی به یک امر شایع تبدیل شده و این مساله هرج و مرج جهانی را بیشتر کرده و جهان را به سمت پذیرش قانون جنگل سوق داده است. ترکیه و آمریکا همچنان به طور غیرقانونی در سوریه حضور دارند. هر نیروی خارجی که در خاک ما حضور دارد نیروی اشغالگر به  شمار می رود و ما حق داریم همه اقدامات لازم در این باره را برای مقابله با این موضوع اتخاذ کنیم.

ترکیه مقدمات عملیات نظامی در سوریه را به پایان رساند - اسپوتنیک ایران
ترکیه مقدمات عملیات نظامی در سوریه را به پایان رساند

تا زمانی که ترکیه در تلاش برای نابودی یکپارچگی سوریه است، نمی تواند ادعا کند که از یکپارچکی آن دفاع می کند. ترکیه باید یکی از این دو راه را انتخاب  کند: یا توافق های آستانه را اجرا کند و ضمن مبارزه با تروریسم، نیروهایش را از سوریه خارج کند و یا اینکه کشوری متجاوز و اشغالگر باشد.

حضور خارجی ها در سوریه بدون درخواست  دولت اشغالگری به شمار می رود و ما بر این اساس ، با آن مقابله می کنیم».

جنگ سوریه با یک سری تظاهرات گسترده و در نهایت درگیری‌های نظامی در کشور سوریه آغاز شد که از 26 ژانویه 20111 شروع شده‌است که تأثیرگرفته از تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه موسوم به بهار عربی است. حکومت سوریه از پشتیبانی و حضور نیروهای ایران، روسیه، شبه نظامیان شیعه عراقی و حزب‌الله لبنان برخوردار بوده‌است.

داعش (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه)که زمانی بر بخش‌های شرقی سوریه حکومت می‌کرد و حدود نیمی از خاک این کشور را در کنترل داشت هم با دولت‌های سوریه و عراق و هم با اپوزیسیون سوریه درگیر جنگ بود که در حال حاضر با از دست دادن قسمت اعظم قلمرو خود به نواحی کوچکی در بیابان‌های شرق سوریه محدود شده‌است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала