دستگاه لیزری مشترک روسیه و آمریکا

© Photo / Lockheed Martinدستگاه لیزری پدافند شهاب‌سنگی
دستگاه لیزری پدافند شهاب‌سنگی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
متخصصان روسیه و آمریکا یک دستگاه لیزری ساخته‌اند که قادر است در صورت حمله سنگ‌های آسمانی از زمین دفاع کند.

به گزارش اسپوتنیک، متخصصان دانشگاه ملی تحقیقاتی سامارا همراه با همکاران خود از شعبه موسسه فیزیک لبدوف آکادمی علوم روسیه و متخصصان دانشگاه «ایموری» آمریکا یک دستگاه جدید لیزری را ساخته‌اند که قادر خواهد بود در مقابل حمله سنگ‌های آسمانی از زمین دفاع کند.

در خبر منتشره آمده است:« در آینده براساس دستگاه‌های لیزری از این نوع می توان سیستم جهانی پدافند شهاب‌سنگی را ایجاد کرد. افزون بر آن، می توان به منبع نیرومند و کوچک تابش منسجم جهت استفاده در صنعت دست یافت.

در دستگاه لیزری محققان سامارا برای پمپاژ از اشعه لیزر دیود استفاده شده است. در محفظه تخلیه، اتمهای گازهای بی اثر (نئون ، آرگون ، کریپتون ، زنون) با کمک فشار آتمسفری و با ایجاد تخلیه الکتریکی به حالت پراکنده در پلاسما تبدیل می شوند. در چنین محیط گازی، جریان لیزری بمراتب قوی تر و مرغوب‌تر خواهد بود تا در لیزرهای نیمه‌هادی.ترکیب پیشنهادی فناوری‌ها، ساخت لیزر کامپکت را ممکن می سازد که قادر به تابش مداوم با توان حداکثر تا چندین مگاوات باشد.

به دلیل آنکه تابش لیزری از این نوع عملا در جو جذب نمی شود از آن‌ها می توان برای برقراری ارتباط در فاصله دور و حتی برای انتقال انرژی استفاده کرد. لیزر ساخت دانشمندان سامارا پنجمین دستگاه از این نوع در جهان است. چهار دستگاه لیزری دیگر از این نوع در مراکز مختلف علمی آمریکا قرار دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала