چرا گوترش از ایران قدردانی کرد؟

© AFP 2023 / Jose Manuel Ribeiroدبیر کل سازمان ملل
دبیر کل سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمیته قانون اساسی گامی دیگر در تلاش برای یافتن راه حلی سیاسی و پایان جنگ هشت ساله در سوریه است.

به گزارش اسپوتنیک، دبیرکل سازمان ملل متحد کمیته قانون اساسی را گامی دیگر در تلاش برای یافتن راه حلی سیاسی و پایان جنگ هشت ساله در سوریه دانست.

گوتریش از نقش ایران، ترکیه و سوریه در حل بحران سوریه قدردانی نمود و بر ادامه تلاش‌ها در این زمینه تأکید کرد. وی د رادامه افزود:کمیته قانون اساسی از سوی سازمان ملل در ژنو تسهیل خواهد شد».

تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه یکی از اقدامات مهم نشست آستانه است. روند صلح آستانه، در ژانویه 2017 به منظور پایان دادن به جنگ سوریه با مشارکت روسیه، ایران و ترکیه شکل گرفت که پس از آن در بخش‌های زیادی از سوریه آتش‌بس اعلام شد. نخستین دور از این مذاکرات 22 نوامبر سال 2017 در شهر سوچی روسیه برگزار شد.

روسیه می خواهد دفتر مرکزی سازمان ملل را از ایالات متحده منتقل كند - اسپوتنیک ایران
روسیه می خواهد دفتر مرکزی سازمان ملل را از ایالات متحده منتقل كند

جنگ سوریه با یک سری تظاهرات گسترده و در نهایت درگیری‌های نظامی در کشور سوریه آغاز شد که از 26 ژانویه 20111 شروع شده‌است که تأثیرگرفته از تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه موسوم به بهار عربی است. حکومت سوریه از پشتیبانی و حضور نیروهای ایران، روسیه، شبه نظامیان شیعه عراقی و حزب‌الله لبنان برخوردار بوده‌است.

داعش (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه)که زمانی بر بخش‌های شرقی سوریه حکومت می‌کرد و حدود نیمی از خاک این کشور را در کنترل داشت هم با دولت‌های سوریه و عراق و هم با اپوزیسیون سوریه درگیر جنگ بود که در حال حاضر با از دست دادن قسمت اعظم قلمرو خود به نواحی کوچکی در بیابان‌های شرق سوریه محدود شده‌است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала