پایگاه دائمی ترکیه و آمریکا در سوریه

© AFP 2023 / Omar Haj Kadour ادلب در سوریه
 ادلب در سوریه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه قصد دارد همراه آمریکا پایگاه نظامی دائمی در منطقه امن سوریه ایجاد کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه « Turkiye»، وزیر دفاع ترکیه اعلام نمود که ترکیه قصد دارد همراه آمریکا در منطقه امن در شمال – شرق سوریه پایگاه نظامی دائمی برای گشت‌زنی در منطقه ایجاد کند.

اکبر در گفتگویی با روزنامه نامبرده در توضیح گفت:« ما پایگاهی برای گشت‌زنی در شرق رود فرات ایجاد خواهیم کرد. اگر بتوانیم این پایگاه را بسازیم و تروریست ها از آنجا بروند، این می‌تواند پیروزی بزرگی برای ما باشد. پس از آن فعالیت ما به پایان خواهد رسید؟ خیر.

آمریکا، ترکیه را بخاطر روسیه به تحریم تهدید کرد - اسپوتنیک ایران
آمریکا، ترکیه را بخاطر روسیه به تحریم تهدید کرد

هدف ما این است که در امتداد مرز خود، منطقه کنترل به عرض 30-40 کیلومتر برای تأمین امنیت کشور ایجاد کنیم. سپس شهروندان سوریه را که در کشور ما قرار دارند به کشور خود بازخواهیم گرداند. این پایگاه مشترک با آمریکا خواهد بود و می خواهیم که این نوع پایگاه ها دائمی باشند. تعداد این نوع پایگاه ها بر اساس ضرورت آن‌ها و اوضاع در محل تعیین خواهد شد. در ادلب ما دارای پایگاه نظارتی هستیم. در فرات، پایگاهی برای گشت‌زنی شبیه آنچه در شمال عراق وجود دارد ایجاد خواهد شد».

وزیر دفاع ترکیه اعلام نمود که ترکیه  بطور مستقل به ایجاد پایگاه در شمال – شرق سوریه دست خواهد زد اگر آمریکا مذاکرات را فرسایشی بکند.

مدتی قبل مذاکرات ترکیه – آمریکا در باره ایجاد منطقه امن در آنکارا به پایان رسید. آنکارا و واشنگتن  در باره ایجاد مرکز هماهنگی در خصوص عملیات مشترک و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیدند. دمشق رسمی مخالفت خود را در باره این توافق بیان کرد. زیرا به عقیده دولت سوریه این امر به معنای حمله به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نقض فاحش موازین بین‌المللی و اساسنامه سازمان ملل متحد است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала