واکنش مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به گام سوم ایران

© REUTERS / Carlos Barriaواکنش مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به گام سوم ایران
واکنش مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به گام سوم ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وندی شرمن درباره پایان محدودیت‌های برجام در بخش تحقیق و توسعه بشدت هشدار داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل ازبیزینس اینستایدر، وندی شرمن، رئیس پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران در واکنش به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار داشت: این اقدامات، نگران‌کننده است برای اینکه از یک چارچوب که درباره نرسیدن ایران به یک سلاح اتمی اطمینان حاصل می‌کرد، دارد دور می‌شود در حالی که رئیس‌جمهور ترامپ گفته است که (عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی) برایش بیشترین اهمیت را دارد.

واکنش روسیه به اجرای گام سوم کاهش تهدات برجامی ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش روسیه به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران

شرمن در مقایسه شرایط برجام در دولت‌های اوباما و ترامپ گفت: نه تنها ایران جسورتر شده است بلکه در موقعیتی رها شده که دست به اقداماتی می‌زنند که آنها می‌گویند از آن موقعیت عقب رانده نخواهند شد. ما در یک موقعیت بسیار بسیار سخت قرار داریم.

وی در ادامه افزود: اگر آنها (ایران) واقعا تحقیق (و توسعه برنامه هسته‌ای) را پیش ببرند، اطلاعات بیشتری کسب خواهند کرد و در آن صورت امکان این نیست که بتوان دانش را محو کرد، این موضوعی بود که رئیس‌جمهور (سابق) اوباما می‌فهمید و به همین دلیل وارد مذاکرات (با ایران) شده بود.

این مقام دولت اوباما تصریح کرد: حتی اگر ما (آمریکا) گزینه اقدام نظامی را برای بمباران همه مراکز هسته‌ای آنها اتخاذ کنیم، آنها می‌توانند (این مراکز) را دوباره بسازند و احتمالا محرمانه آنها را بازسازی خواهند کرد . این موضوع، مساله را پیچیده‌تر و نگران‌کننده‌تر می‌کند.

پیش‌تر، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران یک روز پیش از پایان فرصت ۶۰ روزه دوم ایران به طرف‌های باقیمانده در برجام  گفت: در گام سوم سازمان انرژی اتمی موظف است در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه نیاز فنی کشور است، بلافاصله شروع کند و تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مدنظر بوده را کنار بگذارد و شاهد گسترش در حوزه تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژهای جدید و هر آنچه که برای غنی‌سازی نیاز داریم را سازمان انرژی انجام دهد و شاهد سرعت عمل در این زمینه باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала