اعلام زمان استقرار موشک های ممنوعه در آمریکا

© Sputnik / David B. Gleasonآمریکا خطرناک ترین بمب غیر اتمی جهان را تولید کرده است +عکس
آمریکا خطرناک ترین بمب غیر اتمی جهان را تولید کرده است +عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا قصد دارد موشک های نقطه زن هایپرسونیک دارای کلاهک بالستیک را که استقرار آن طبق پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد و کوتاه برد (INF) ممنوع بود ، در اوایل سالهای 20 قرن 21 میلادی فعال سازد.

به گزارش اسپوتنیک، رایان ماکارتی ، سرپرست وزارت امور ارتش آمریکا ضمن اعلام این مطلب گفت سازندگان موشک ها اعلام کرده اند تا تاریخ اعلام شده نرم افزارهای موشک های نامبرده را به چنان شکلی تغییر خواهند داد که از چارچوب مقرر در پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد فراتر بروند.

یادآور می شود روز 18 اوت وزارت دفاع آمریکا موشک کروز زمین پایه را در جزیره سان نیکلاس در سواحل کالیفرنیا مورد آزمایش قرار داد که مشخصات آن از محدودیت های مقرر در پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد فراتر بوده و از جمله برد آن بیشتر از 500 کیلومتر است.

اجرای پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میانبرد از تاریخ دوم اوت متوقف شده است. این پیمان استفاده از موشک ها با برد از 500 تا 5500 کیلومتر را ممنوع می کرد.

پیمان منع موشک های میان برد و موشک های برد کوتاه 8 دسامبر 1987 در زمان سفر میخائیل گورباچف، رهبر وقت شوروی به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک هایی با برد از 500 تا 1000 و از 1000 تا 5000 کیلومتر شامل کاهش شدند از جمله موشک های نوع «ار-12 و ار-14» که اتحاد شوروی در سال 1962 در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.

در ماه مه 1991 این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی 1752 موشک بالستیکی و بالدار زمین پایه را نابود کرده بود و آمریکا 859 موشک از این نوع را.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала