تاثیر نفت بر اقتصاد ایران چقدر است؟

© Depositphotos.com / Maxxyustasتاثیر نفت بر اقتصاد ایران چقدر است؟
تاثیر نفت بر اقتصاد ایران چقدر است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
درآمد سرانه نسبت به قدرت خرید در اواسط دولت یازدهم، 17 هزار دلار بود .

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»،وزیر امور اقتصادی و دارایی  ایران اعلام کرد که در طول سال‌های گذشته رشد اقتصادی متاثر از میزان فروش نفت بود اما سهم نفت در اقتصاد زیاد نیست ولی نقش آن فراوان است.

وی در ادامه افزود:«شکی نیست که این فشارها و محدودیت ها در رشد اقتصادی تاثیر داشته است.رتبه اقتصادی ایران در جهان هجدهم، ترکیه دوازدهم و عربستان سعودی رتبه شانزدهم را دارد. چرا بین ما و ترکیه این فاصله وجود دارد؟ در حالی که در سند چشم انداز باید اقتصاد اول منطقه باشیم که با فرایند اقتصادی فعلی کشور نمی‌توانیم به آن دست پیدا کنیم.

درآمد سرانه نسبت به قدرت خرید در اواسط دولت یازدهم، 17 هزار دلار بود که اکنون با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد ایران به 6.5 هزار دلار کاهش یافته که البته درآمد سرانه کشور های منطقه هم به همین نسبت کاهش داشته اند.

درآمد سرانه ایران 17 هزار دلار، عربستان 50 هزار دلار، ترکیه 22 هزار دلار و امارات 64 هزار دلار بود، در حالی که رتبه اقتصادی ایران و ترکیه بالاتر از سه کشور دیگر است. این نشان می دهد اقتصاد مولد پویاتر از اقتصادهای نفتی است.

انتشار جزئیات درآمد ارزی ایران در سال آینده - اسپوتنیک ایران
انتشار جزئیات درآمد ارزی ایران در سال آینده

رتبه ایران در شاخص بین المللی کسب و کار در اوایل دولت یازدهم 152 بود که تا رتبه 118 کاهش یافت، روند اصلاحات اقتصادی ادامه دارد ولی سرعت کافی را تحت فشارهای اقتصادی ندارد به همین دلیل به رتبه 128 برگشتیم.

در حال حاضر رشد اقتصادی در کل منفی 4.2 است ولی در اقتصاد بدون نفت رشد منفی 2.2 است که نشان می‌دهد می توان بر اقتصاد بدون نفت تکیه کرد.باید مشخص شود که تحریم ها و دیگر عوامل هر کدام چه میزان از نظر کمی بر رشد اقتصادی کشورمان تاثیر داشته است، کسانی که سهم نفت در اقتصاد را ناچیز می دانند باید به شاخص های رشد در سال های فروش نفت در حد متعارف بوده مراجعه کنند. به طور واضح نفت تاثیر مستقیم در درآمد سرانه و رشد اقتصادی دارد».

گفتنی است، روابط آمریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهورآمریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

در ماه های اخیر تنش ها میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و مقامات آمریکا علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تحریم های شدیدی را نیز علیه بخش های کلیدی اقتصاد این کشور اعمال کرد. واشنگتن هدف خود از اعمال این تحریم ها را تغییر رفتار جمهوری اسلامی اعلام می کند. آمریکا به وسیله تحریم های ثانویه، خریداران نفت ایران را مجبور به توقف خرید نفت از این کشور کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала