سفر ظریف به پاریس

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف: امروز من تحریم هستم ولی فشاری به ما نیامده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه رادیوتلویزیون دولتی ایران، وزیر امور خارجه ایران در جمع ایرانیان مقیم سوئد اعلام نمود که روز جمعه برای دیدار با امانوئل مکرون و ژان لودریان وزیر خارجه فرانسه، به پاریس سفر می کند.

محمدجواد ظریف در ادامه افزود:« امروز من تحریم هستم ولی فشاری به ما نیامده است. در چند روز آینده با مقامت سوئد، نروژ و فرانسه دیدار دارم و هفته آینده با مقامات چین دیدار دارم، تحریم های امریکا فشاری به من ندارد. آنان به دنبال تحریم کردن مردم هستند، از این رو دیگر از واژه تحریم استفاده نمی کنیم بلکه از واژه تروریسم اقتصادی استفاده می کنم.

پاریس - اسپوتنیک ایران
عدم حمایت فرانسه از تحریم آمریکایی ظریف

 اگر مردم مقاومت نمی کردند نمی توانستیم کشور را حفظ کنیم، ما نمی خواهیم امنیت ما با یک جمله ترامپ فرو بریزد. ما می خواهیم بتوانیم امنیت را خودمان داشته باشیم پیشرفت از ایرانیان خودمان نشان بگیرد نه قدرت خارجی، البته ما تعامل می کنیم وقتی توافقی می کنیم به آن پایبند هستیم.

با تحریم های امریکا اتفاقاتی که افتاده آثار درازمدتی در دنیا خواهد داشت چون امریکا می خواهد از دلار استفاده افراطی کند در معاملات بسیاری از کشورها دلار در حال حذف شدن است، مثلا در روسیه و چین دلار درحال حذف شدن است.اینستکس ممکن است در کوتاه مدت درمانی برای مشکلات نباشد، اما در درازمدت نشان دهنده روندی است که نگرانی برای اروپا ایجاد می کند که مثلا اگر با چین ارتباطمان تحریم شود چه کنیم. البته اینستکس مشکلاتی دارد  اول اینکه داخل اینستکس باید پولی برود حتما باید پولی از نفت ایران یا اعتباری معادل نفت ایران واردش شود مشکل بعدی این است که اینستکس فقط نمی تواند ابزاری برای اهداف بشردوستانه باشد، نیاز است این  مکانیزم فقط محدود به غذا و دارو نباشد.

پس از سفر به سه کشور حوزه اسکاندیناوی ما روز جمعه برای دیدار با امانوئل مکرون و وزیر خارجه فرانسه به پاریس سفر می کنیم».

در ماههای اخیر ایران و فرانسه به گفتگوی سیاسی ادامه دادند و سفر مشاور رئیس جمهور فرانسه به تهران انجام شد. یکسری تماس تلفنی بین دو رئیس جمهور انجام شد که در جریان آن‌ها موضوعات رفع تنش در خلیج فارس و اوضاع پیرامون معامله هسته‌ای بررسی شدند. هر دو مسأله در این اواخر با توجه به احتمال تشکیل ائتلاف آمریکایی در منطقه خلیج فارس و موضوع تأمین امنیت در آنجا و اجرایی شدن گام سوم کاهش تعهدات ایران در قالب برجام حاد است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала