کشف اندام ناشناخته در بدن که مسئول درک درد است

© Fotoliaکشف اندام ناشناخته در بدن که مسئول درک درد است
کشف اندام ناشناخته در بدن که مسئول درک درد است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان موسسه کارولینسکا در سوئد متوجه اندامی شدند که در مقابل وارد شدن اجسام تیز، فشار و سوزش به بدن واکنش نشان می دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ساینس آلرت، دانشمندان موسسه کارولینسکا در سوئد دریافتند که سلول های شووان -سلول های کمکی از بافت عصبی- اندامی را تشکیل می دهند که در مقابل وارد شدن اجسام تیز، فشار و سوزش به بدن واکنش نشان می دهند.

در طی آزمایشات، محققان با اصلاحات ژنتیکی بر روی موشها آنها را طوری اصلاح کردند که سلولهای شووان مستقر در ساختار شبکه زیر اپیدرم آنها را بتوان با نور فعال کرد. حیوانات هنگام قرار گرفتن در معرض نور، علائم درد از جمله پیچ خوردن، پنجه کشیدن یا لیسیدن بیش از حد خود نشان دادند. این اتفاق در هنگام تحریک انتهای عصبی یا انواع دیگر سلولهای شووان رخ نداد.

هنگامی که محققان فعالیت سلولهای شووان را در موشها غیر فعال کردند، آنها نسبت به اثرات مکانیکی، اما نه حرارتی، کاهش حساسیت نشان دادند.

به گفته دانشمندان ، گرچه هنوز وجود شبکه سلولهای شووان در انسان تأیید نشده است، اما ارگان مشابهی به احتمال زیاد در انسان وجود دارد. نتایج مطالعه در این مورد به توسعه روش های جدید درمانی برای درد مزمن کمک خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала