افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا 370 کیلوگرم

© Tasnim News Agencyبهروز کمالوندی
بهروز کمالوندی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمالوندی: ما الان با ظرفیت خوبی تولید می‌کنیم و موجودی مان هم حداقل 60 تا 70 کیلو بیش از 300 کیلوگرم است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی از اضافه شدن 60 تا 70 کیلو به ذخایر اورانیوم غنی شده خبر داد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز 13 ماه اوت  درخصوص آخرین وضعیت اورانیوم غنی شده و آب سنگین گفت: «وقتی ما سطح غنی سازی را به بیش از 3.67 افزایش دادیم نگاه کردیم بینیم نیازمان چیست.با توجه به ضرورت مدنظر قرار دادن سوخت نیروگاهی این سطح باید 4.2 درصد باشد ولی ما 4.05 درصد بالا رفتیم چرا که وقتی شما اورانیوم 4.5 درصد تولید می‌کنید اگر هم زمانی محصول 4 درصد داشتید و بنا به مقتضیات وقتی اینها را به هم مخلوط می‌کنید به عدد مورد نظر می‌رسید.

 ما الان با ظرفیت خوبی تولید می‌کنیم و موجودی مان هم حداقل 60 تا 70 کیلو بیش از 300 کیلوگرم است و میزان آن هم به سرعت افزایش می‌یابد.همانطور که رئیس جمهوری گفت ما تعهدی در قبال اینکه بیشتر از عرضه 130 تن آب سنگین نداریم از طرفی ما اجازه داریم بازارهای متنوعی که گرفته‌ایم را از دست ندهیم.

تجدیدنظر ایران در غنی سازی اورانیوم؟ - اسپوتنیک ایران
تجدیدنظر ایران در غنی سازی اورانیوم؟

گرچه مقادیر آب سنگین ما خیلی بزرگ نیست ولی بازارهای ما متنوع است و شامل کشورهای اروپایی و غیراروپایی می‌شود. ما امروز نه فقط آب سنگین بلکه محصولات دیگر مثل دوتره‌ها و اکسیژن 18 را صادر می‌کنیم و این نوید می‌دهد که ایران می‌تواند صادرکننده کالاهای دارای تکنولوژی بالا باشد.

ما نباید هیچ بازاری را از دست بدهیم ضمن اینکه هیچ تعهدی در قبال اینکه بالای 130 تن نرویم را نخواهیم داشت».

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала