حذف چهار صفر ریال ایران پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول است

© REUTERS / Raheb Homavandiحذف چهار صفر ریال ایران پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول است
حذف چهار صفر ریال ایران پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حذف چهار صفر از پول ملی بر شاخص‌های کلان اقتصاد کشور اثری نخواهد گذاشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، مشاور معاونت علمی‌فناوری ریاست‌جمهوری اعلام نمود که حذف چهار صفر پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول است.

وی در این رابطه توضیح داده گفت:«ما همسو با دستورات پیشنهادگونه صندوق بین‌المللی پول داریم همراه می‌شویم و اولویت کشور این نیست و مسایل و مشکلات مهمتر از این وجود دارد.

این اقدام در شرایطی می‌تواند اثرگذار باشد که ساختارهای اقتصادی مثل اصلاح سیستم‌های بانکی، تولید، مباحث مالیاتی و گمرکی با همدیگر رونق اقتصادی را داشته باشند اما با حذف اسمی چند صفر از پول ملی با وجود تجربیات متفاوتی که دیگر کشورها داشته‌اند، هیچ اثر اقتصادی نخواهد داشت.

درخواست روحانی برای برداشت دو میلیارد یورویی از صندوق توسعه - اسپوتنیک ایران
درخواست روحانی برای برداشت دو میلیارد یورویی از صندوق توسعه

خود دولت نیز اعلام کرده است که این کار هیچ اثری روی تورم نخواهد داشت و فقط ظاهری است. در 50 کشور دنیا که این اتفاق افتاده، از آن به‌عنوان اسم‌گذاری یا تجدید اسم یاد می‌کنند که در برخی از کشورها موفق عمل شده و در برخی از کشورها که از زیرساخت‌های لازمی برخوردار نبودند همچون زیمبابوه ناموفق بوده است.

این پیشنهادی است که معمولاً صندوق بین‌المللی پول به کشورها می‌دهد و با شعار «آسان شدن زندگی» از آن یاد می‌کنند. فضای روانی با گرد کردن پول‌ها وقتی که پول کوچک می‌شود، می‌تواند بار تورمی در جامعه داشته باشد.

در بورس کشور سهام یک دلاری و نیم دلاری نداریم حالا اگر چهار تا صفر را هم برداریم، چه نتیجه‌ای را در بر خواهد داشت؟ سهام یکی از بانک‌های کشور 40 ریال تا یک تومانی است و اگر چهارتا صفر را برداریم، سهام این را چه می‌توانیم بگذاریم؟ آیا اصلاً آمادگی این موضوع را داریم؟

گفته می‌شود با این کار چرخش نقدینگی می‌تواند وجود داشته باشد و مردم معاملاتشان را سریع انجام می‌دهند، ولی مشکل مردم ما معاملات نیست وقتی پول نیست و اقتصاد رونق نداشته باشد، اینکه بتوانند به‌راحتی مبادله کنند اثر خاص ندارد. اولویت کشور به‌نظر خیلی از سیاستمداران و اقتصاددانان این نیست و مسایل و مشکلات مهمتر از این وجود دارد و بهتر است انرژی خود را روی این‌ها بگذاریم».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала