آمریکا تأمین‌کننده کشتیرانی آزاد در تنگه هرمز

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا تأمین‌کننده کشتیرانی آزاد در تنگه هرمز
آمریکا تأمین‌کننده کشتیرانی آزاد در تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پمپئو: آمریکا همراه متحدان خود کشتیرانی آزاد در تنگه هرمز و دیگر تنگه‌های خلیج فارس را تأمین خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا با سخنرانی در باشگاه اقتصادی واشنگتن اعلام کرد که ایالات متحده  قصد دارد همراه متحدان خود کشتیرانی آزاد در تنگه هرمز و دیگر تنگه‌های خلیج فارس را تأمین خواهد کرد.

وی در این خصوص گفت:«ما تنگه های آنها را باز نگه خواهیم داشت. ما می خواهیم برنامه تأمین امنیت در دریا را با شرکت کشورهای جهان که در بازماندن این راه های آبی ذینفع هستند اجرا کنیم».

پیشتر، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه  ایران گفته بود جمهوری اسلامی ایران قادر به بستن تنگه هرمز است اما به دلیل اهمیت این راه دریایی برای کشورهای دیگر دست به چنین کاری نخواهد زد.

ایران: نمی‌گذاریم تنگه هرمز ناامن شود - اسپوتنیک ایران
ایران: نمی‌گذاریم تنگه هرمز ناامن شود

تنش ها در خلیج فارس و مناطق اطراف آن طی ماه های اخیر روبه وخامت گذاشته است. در اواسط ماه ژوئن در دریای عمان دو نفتکش Front Altair  و Kokuka Courageous مورد حمله قرار گرفتند.

بر اساس برخی گزارشات، حمله یک اژدر موجب این انفجار و آتش سوزی در نفتکش ها شده است. با این حال تا کنون هیچ تایید رسمی در خصوص علت این حادثه وجود ندارد. ایران نیز به نوبه خود هرگونه دخالت در این حملات را رد می کند.

پس از این حادثه، ایران یک فروند پهپاد شناسایی آمریکایی که حریم هوایی ایران را نقض کرده بود هدف قرار داد و آنرا سرنگون کرد. آمریکا در واکنش یه این موضوع اعلام کرد که پهپاد این کشور بر فراز تنگه هرمز و در حریم هوایی بین المللی هدف قرار گرفته شده است. در ادامه نیز نیروی دریایی آمریکا از انهدام یک فروند پهپاد ایرانی بر فراز تنگه هرمز خبر داد که ایران این موضوع را تکذیب می کند.

در ادامه این تنش ها، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عصر روز جمعه، 28 تیر، یک فروند نفتکش انگلیسی با نام stena impero  هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد. گزارش شده که توقیف این نفتکش بریتانیایی پاسخی از سوی ایران به نفتکش این کشور در جبل الطارق بوده که گفته می شود تحریم های اروپا علیه سوریه را نقض کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала