اینستکس و رآکتورهای اراک در دیدار وین

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyسرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه
سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ساحات و اوضاع پیرامون رآکتور اراک از موضوعات مهم در نشست وین است.

به گزارش اسپوتنیک، سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام نمود که مکانیزم «اینستکس» (ساحات) و اوضاع در حول رآکتور اراک در ایران موضوعات اصلی دیدار کمیسیون مشترک در خصوص ایران در وین خواهد بود.

وی در ادامه افزود که موضوع «ساحات» نیز مطرح خواهد شد، اما موضوعات بسیار دیگری نیز بررسی خواهند شد. تمام طرح ها و پروژه‌هایی که اجرای آن‌ها ادامه دارد و با مشکلاتی روبرو هستند از جمله آنچه با تهدیدهای آمریکایی ها و کاربرد مستقیم تحریم ها مرتبط است–فردو، اراک – و باقی مسائل از این نوع موضوعات درجه یک خواهند بود.

براساس توافق برجام که در سال 2015 میان ایران و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان برقرار شد، تهران متعهد به بازسازی راکتور آب سنگین اراک برای انجام تحقیقات هسته‌ای با مقاصد صلح آمیز شد. مقامات ایران به عنوان بخشی از این توافق، هسته این راکتور را تخریب کردند. پارامترهای مربوط به بازسازی آن باید با همکاری کشور چین صورت بپذیرد.

هشت ماه مه سال 2018 دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در تاریخ 8 می سال جاری اعلام کرد که اگر اعضای اروپایی برجام به وظایف خود عمل نکنند تهران فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را از سر خواهد گرفت و مدرنیزاسیون راکتور آب سنگین اراک را متوقف خواهد کرد. روحانی اعلام کرد که مهلت ایران به اعضای اروپایی برجام برای انجام تعهدات مربوط به بخش بانکی و مسائل مربوط به تجارت نفت ایران، 60 روز است. در صورت عدم عمل به تعهدات کشورهای اروپایی عضو برجام، تهران دیگر محدودیت‌های غنی سازی اورانیوم را که توسط توافق هسته‌ای به میزان 3.67٪  تعیین شده است، رعایت نخواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала