نفتکشی که محیط زیست دریای سرخ را تهدید می‌کند

© AP Photo / ISNAنفتکشی که محیط زیست دریای سرخ را تهدید می‌کند
نفتکشی که محیط زیست دریای سرخ را تهدید می‌کند  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نفتکش رها شده در سواحل یمن ممکن است منجر به یک فاجعه زیست محیطی در منطقه شود.

به گزارش اسپوتنیک، دولت یمن در یک هشدار بین‌المللی اعلام کرد که نفتکش صافر (Safir) که با یک میلیون بشکه نفت در سواحل یمن رها شده است هر لحظه می‌تواند به یک فاجعه بی سابقه زیست محیطی که بر کل دریای سرخ و بخشی از خلیج فارس تاثیر می‌گذارد، مبدل شود.

بریتانیا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا جنجال بر سر توقیف نفتکش انگلیسی بیش از توقیف نفتکش ایرانی است؟

دولت یمن همچنین اعلام نمود که آنچه حل این مشکل را سخت می‌کند این است که این نفتکش در بخشی از ساحل یمن که طی چندین سال اخیر تحت کنترل جنبش انصارالله (حوثی‌ها) است، قرار دارد.

آندری پیشکف، اكولوژیست، در این خصوص به اسپوتنیک گفت: در صورت نشت جدی، کل ناحیه دریای سرخ با لایه‌ای از نفت پوشیده خواهد شد که البته طبیعت و مردم عادی بیشتر از این معظل رنج خواهند برد.

این کارشناس در ادامه افزود: در خصوص این تانکر برای من سوال منطقی پیش می‌آید و آن اینست که چرا تا کنون این نفت خارج نشده است. در حالی که حوثی‌ها به این نفت احتیاج دارند. به همین دلیل سناریوهای دیگری پیش روی قرار می‌گیرند؛ یا نفتی در نفتکش نیست یا چیزی مانع حوثی‌ها می‌شود.

ایجاد ائتلاف محافظتی بین المللی در اطراف آبهای ایران و یمن - اسپوتنیک ایران
ایجاد ائتلاف محافظتی بین المللی در اطراف آبهای ایران و یمن

دیف آللا شامی، یک عضو شورای سیاسی انصارالله به این سوال پاسخ داد. کشتی در نزدیکی ما هست، اما ما نمی توانیم به آن نزدیک شویم. نیروهای ائتلاف آتش گسترده‌ای در اطراف نفتکش دارند، بنابراین هیچ راهی برای رسیدن به آن وجود ندارد. دقیقا به همین علت مسئولیت این شرایط حاد بر عهده ائتلاف است. ما نمی‌توانیم نفتکش را تعمیر و یا حتی شرایط آن را بررسی کنیم. سازمان ملل متحد باید برای جلوگیری از بروز مشکلات مداخله کند.

امین الشباتی، نماینده رسمی شرکت نفتی یمنی در این خصوص به اسپوتنیک گفت: کشتی "صافر" متعلق به شرکت " صافر" و وزارت نفت و منابع معدنی است. این شرکت قبلا در خصوص وضعیت بحرانی نفتکش هشدار داده است. عملیات نظامی در این منطقه اجازه تعمیرات را نمی دهد. نظری نیز وجود دارد که به عمد اجازه داده نمی‌شود تا نشست صورت گرفته و دریای سرخ آلوده شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала