واکنش ها نسبت به ائتلاف گشت‌زنی آمریکا در تنگه هرمز

© AFP 2023 / FARS NEWS/MEHDI MARIZAD تنگه هرمز
 تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا تمام کشورهای جهان به ائتلاف هرمز خواهند پیوست؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی WFTV 9، آمریکا ائتلافی برای گشت‌زنی در تنگه هرمز ایجاد می‌کند و تمام کشورهای جهان به آن خواهند پیوست.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در این خصوص گفت:«ما در صدد هستیم کاری کنیم تا رفتار رهبری جمهوری اسلامی ایران تغییر کند. ما ائتلافی ایجاد خواهیم کرد تا در تنگه هرمز به گشت‌زنی بپردازد و این مسیر دریایی را باز نگه داریم. تمام کشورهای جهان در این ائتلاف شرکت خواهند داشت».

مدتی قبل جوزف دانفورد رئیس کمیته متحد روسای ستادهای آمریکا اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ برای گشت‌زنی در آبهای نزدیک ایران و یمن ائتلاف بین‌المللی ایجاد می‌کند.

در  شبکه های اجتماعی نظرات گوناگونی در این خصوص منتشر شده است. به عنوان مثال کویت از حمایت خود صحبت کرده است:

به نوشته روزنامه کویتی«القبس»خالد الجارالله معاون وزیر خارجه کویت گفت این کشور از طرح آمریکا برای تشکیل ائتلاف نظامی در خلیج‌فارس حمایت می‌کند.

تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای تأمین امنیت دریایی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز مطرح است و آمریکا این موضوع را به ما اطلاع داده و ما معتقدیم که تأمین امنیت و سلامت نفتکش‌ها در این منطقه حساس و حیاتی، مسؤولیتی جهانی است».

​محمد جواد ظریف در توییتی نوشت: ظریف در مصاحبه با سی‌ان‌ان: تنگه هرمز و خلیج فارس رگ حیاتی ما هستند و امنیت آن‌ها برای ما فوق‌العاده مهم است. آمریکا تلاش می‌کند این آب‌ها را برای ایران ناامن کند. شما نمی‌توانید آب‌ها را برای یک کشور ناامن کنید و برای دیگران امن.

کاربری در این خصوص نوشته است:

چه کسی فکر می‌کرد روزی آمریکا تنها بدلیل قدرت و هژمونی ایران پشت متحد سنتی خود را خالی کند؟

​کاربر دیگری بدون شرح اظهار نظر کرده است.

​کاربر دیگری نیز بدون شرح در خصوص ائتلاف در تنگه هرمز و نفتکش ها اظهار نظر کرده است.

​ژاپن قصد ندارد از ائتلاف گشت‌زنی در تنگه هرمز حمایت کند. تاکه‌شی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن اعلام کرده بود که ژاپن قصد ندارد در ائتلاف بین‌المللی گشت‌زنی در تنگه هرمز شرکت کند.

یوشی‌هوده سوگا دبیرکل کابینه وزیران ژاپن، در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا موضع ژاپن در خصوص اعزام نیروی دریایی به تنگه هرمز تغییر کرده است گفت:«خیر، همه چیز همانطور است که وزیر دفاع اظهار داشت».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала